mirko vosátka

Az Óév utolsó túrája

2011. január 02. 13:05 - mirko vosátka

Van, aki 35 fokban, nyáron nem szeret túrázni, én mindig téli túrákon, bazmegolások közepette fogadom meg, hogy télen soha többet. Aztán persze szerencsére mindig megszegem a fogadalmat. Nem nagy dolgok miatt utálok télen túrázni, hanem apró bosszúságok miatt. Hogy kurva sok göncöt kell magamra venni, nem csak egy szál pólót, mint nyáron. (És a végén így is az egész rámizzad és fázom :D ) Hogy folyton bepárásodik a szemüvegem, ráadásul olyankor, amikor például megáradt jeges patakon kell átkelni. Meg hogy a hóban olyan hülyén lehet csak menni, hogy egy idő után úgy érzem, hogy sehonnan nem jutok sehová. Ettől függetlenül persze a téli túrázásnak rengeteg szépsége van, pont emiatt indulok útnak ilyenkor is mindig a fogadalmam ellenére.

A legutóbbi túrám viszont nem túl jól indult. Hétköznap mentem, amikor amúgy nem szoktam, de most a két ünnep között így volt a legalkalmasabb. Az első sokk akkor ért, amikor kiderült, hogy a 16:40-es buszt kilőtték és helyette már csak 15:30-kor, vagy 17:40-kor megy busz Királyrétről Kismarosra. Hétköznap még ennél is hülyébb a helyzet, mert csak 15:30-kor és 18:40-kor megy. Ilyentájt, december végén 16:20 körül sötétedik, tehát nekem a 16:40-es lett volna a legjobb, mászkálhattam volna egy csomót, a 18:40-es az meg már túl késői, akkor már vaksötét van és kurva hideg, úgyhogy keserű szájízzel, de beletörődtem, hogy az idétlenül korai, kocaturistákra szabott 15:30-as időpontra vissza kell érnem, így ebből nemhogy nagy, de még kis túra sem lesz. Reggel ért a másik sokk, ugyanis reggel jutott eszembe, hogy lehet, hogy a reggeli csatlakozások is mások, mint hétvégén. Gyorsan megnéztem az online Volán menetrendet és kiderült, hogy valóban, a 8-as vonathoz nincs buszcsatlakozás Királyrétre. Ami van, az csak Szokolyáig megy. Lataglózva ültem a gép előtt, ugyanis annyira beleéltem már magam, hogy Királyrétnél leszállok, felmegyek a Foltán-kereszthez, aztán átmegyek a Hinta-réthez. Így viszont az egésznek lőttek, mert vagy a Börzsöny más részére kell mennem, vagy Szokolyától (vagy Diósjenőtől/Nógrádtól) kell felgyalogolnom, ami fölösleges időveszteség. (Diósjenőig ráadásul drágább is a jegy.) Túl sokáig nem tudtam rágódni, mert indulnom kellett, végül úgy döntöttem, hogy Szokolyáig megyek vonattal, onnan átmegyek Királyrétre, aztán onnan felmegyek, ameddig tudok.

Nem látszik annyira a fotón, de ez egy megáradt, és befagyott patak:

A vonaton egyébként sok turista volt, mindenki igyekezett kihasználni a két ünnep közötti szabadságot és a télies jó időt. A Bizmuton beszédbe elegyedtem egy helyi arccal, 60 körüli úr volt. Mondta, hogy Nógrádon lakik, erre mondtam neki, hogy az egy szép falu. Erre ő: "Nekem szép, mert én ott születtem!" Ezen jót nevetett, mert az embernek a saját szülőfaluja a legszebb.

Szokolyán végre leszálltam, szeretek bizmutozni, de most már nagyon mehetnékem volt, több hónapja nem voltam túrázni! A Piroson indultam el Királyrét felé, nem tudom, mi ennek a völgynek és pataknak a neve, az én térképem nem ír semmit. Talán a Les-völgy felső szakasza ez? A táj eszméletlenül szép volt, a patakok rendesen befagyva, és a hó is rendesen megmaradt. Sokszor elmondták már, hogy az idei év eszméletlenül csapadékos volt és a föld telítődött vízzel. Na, ez most itt látszott nagyon jól. Ez a patak, ami máskor nyáron egy alig folydogáló kis ér, most néhol teljesen beterítette, ágakra szakadva a völgyet, és jól be is fagyott, csak a patak közepén volt vékonyabb a jég. A patak viszont folyton keresztezte az ösvényt, úgyhogy a legjobb átkelőhely megtalálása jó sok időt elvett. Ráadásul ebben a völgyben az olvadt víz lefagyott és arra esett rá az utolsó hó, szóval a hó alatt sokszor jég volt, zakóztam is jónéhányat!

A jég vastagnak tűnik, de néhol elvékonyodik, a víz meg ki tudja, milyen mély:

Nem nagyon járt előttem senki:

Ilyen helyeken kellett átkelni a patakon:

A nyári szélviharok ebben a völgyben is komoly károkat okoztak:

Végre közeledik Camelot, akarom mondani Királyrét. Az ott a Várhegy:

Végül megérkeztem Királyrétre, és mivel a Les-völgyben már láttam, hogy a hó alatt jég van, ezért nem mertem lemenni a Várhegy meredek oldalában a Piroson, hanem elidnultam a Tornyos fogadó (vagy mi) fölötti szekérúton. Ez is durva volt. Az egész út végig tiszta jég volt, egyetlen biztos pontja nem volt, lehetett látni, ahogy ömlött lefelé itt korábban a víz, és az egész jéggé változott. Közben eszembe is jutott, hogy máskor is jártam már ezzel az úttal így, hogy teljesen jégpályává vált az egész. Óvatosan leevickéltem, végre kiértem a Szén-patak-völgyi aszfaltútra és nekivágtam végre annak a túrának, amit eredetileg terveztem.

A Szén-patak is komolyan nézett ki. Az ott mind jég, ha nem látszana:

 

Az út kihalt volt, az idő csodálatos és hideg, szóval eszméletlenül élveztem ezt a részt.

Az elágazásnál lefordultam Saji-kút felé, lőttem pár fotót, nekivágtam a Kéken a Saji-kút bércének, de aztán hosszas vacillálás után meggondoltam magam és visszamentem a Spartacus ház felé vezető szerpentin útra, úgy döntöttem, ezen megyek föl, ameddig az időm engedi. Nem is bántam meg, hogy ezt az utat választottam, mert itt nagyobb távlatok, jobb kilátás nyílott, mint a Kékről. A Hárs-bérc alatti részig jutottam el kábé, aztán vissza kellett fordulnom, hogy elérjem a buszt. Nem volt ez nagy túra, hülyén alakult, inkább egy kis sétának nevezném, de baromira jól esett. (A kütyüm szerint azért a 18 km megvolt.)

Sajikút télen:

Szentgyörgyi télen:

Szállás-bérc ködben:

Egyenesen a Hárs-bérc felé:

A Hárs-bérc kilógott a ködből:

Völgyből fölszálló ködpamacsok:

 

Kötelező jégcsapos kép:

Ahogy jöttem lefelé a Hárs-patak fölötti hosszú, egyenes szakaszon, három túrasízőt láttam, éppen felszereltek. Már fáradt voltam, nem is néztem mennyi idősek lehetnek, megszokásból köszöntem nekik, hogy "Sziasztok!" Visszaköszöntek, hogy "Jó napot kívánok!", ahogy jobban megnézem őket, látom, hogy az egyik fickó nagyon ismerős, aztán rájöttem, hogy Jeszenszky Géza, volt külügyminiszter az! Már két napja ezen röhögök. Egész nap nem találkoztam egyetlen teremtett lélekkel sem, csak a túra végén, egy kihalt úton egy külügyminiszterrel :) És neki is sziasztok-kal sikerült köszönnöm :D 

Jeszenszky Géza amúgy a Nagy-Hideg-hegy nagy szerelmese, de inkább sízőként, mint túrázóként. A turistaház falán látható is az egyik fotón.

Itt olvasható Jeszenszkytől egy jó kis cikk.

A sztorizós része nagyon jó a cikknek, de azt hajmeresztő ötletnek tartom, hogy a Magas-taxig kétsávosra bővítsék az autóutat!! Fölösleges lenne dózerolgatni a Börzsönyben, mert a Nagy-Hideg-hegyből soha nem lesz Ausztria, és soha nem lesz annyi havas nap hazánkban, hogy ilyen dolgokba érdemes legyen befektetni. A Börzsöny egy kis gyöngyszem, és inkább a természeti értékei miatt, mint a sízési lehetőségek miatt, úgyhogy ne bántsuk már többet, nem kell még több terhelés. Amúgy a túrasízés egy baromi jó dolog lenne, ahhoz még a Börzsönyben is van elég hó, de ehhez meg nem kell kétsávos autóút...

A túra során amúgy két tapasztalatot is szereztem. Az egyik, hogy szegény, kiszolgált bőr kamásnimat le fogom cserélni modernre, mert ez a bőr relatíve nehéz a lábnak a mély hóban. Amikor megvettem, úgy gondoltam, hogy ez az oldszkúl, steampunkos szerelés pont jó nekem, és meg is győztem magam, hogy jobb is, mint a nejlon. De mostmár beláttam, hogy nem egészen. (Sárban viszont szerintem jobb, mint a nejlon.) Másrészt rájöttem, hogy minusz 10 fokban is simán lehet dehidratálódni, nem csak nyári kánikulában. Mivel rohadtul kihűlt a vizem, ezért keveset ittam végig, mire hazaértem, olyan szomjas voltam, hogy utána két napig csak ittam. Úgyhogy be fogom burkolni a pillepalackomat valami hőszigetelővel, és langyos vizet fogok vinni télen (akármilyen hülyén is hangzik).  

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vosatka.blog.hu/api/trackback/id/tr562552249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.02. 16:11:18

Hmm érdekes kikkel találkozhat az ember a hegyekben:D Nekem anno középsuliban Persányi Miklós volt környezetvédelmi miniszter lánya tanította az angolt:D

Érdekes, mert amerre én jártam ott nemigen voltak így befagyva a patakok..talán mert nagyobb vízhozamúak...vagy nem tudom...

Összesen én is csak 1,5 liter folyadékot ittam egész nap, ami nem valami sok a nyári 5-6 literekhez viszonyítva...a piros jelzésről lekanyarodva van egy régi vasbánya, azt mindig fel szoktam keresni egy fejlámpával. Szerencsére sokkal kevesebben ismerik, mint azt ami Királyréttől fölfelé az úton van, az nagyon-nagyon frekventált helyen van sajnos, pedig állítólag a denevér-faunája annak a leggazdagabb... ezt azért is nehezebb megtalálni, mert nem egy szintben van a földdel a bejárata, hanem kicsit lejebb van, és nincs olyan feltűnő nagy bejárata kőből, mint az előbb említettnek. Ja és ezt a térkép se jelöli...a Vasbánya-hegy oldalában van, persze innen az elnevezés...még általános suliban voltunk ott egyszer egy geológussal, aki sajnos már nincs köztünk, de volt szerencsém személyesen is ismerni, rengeteget tanultam tőle, egyrészt szakmailag, másrészt a természet tiszteletéről, szeretetéről (www.greenfo.hu/hirek/hirek_item.php?hir=14616). Akkor nagyon tetszett a hely, de évekig nem jártam arra, és csak úgy nagyjából emlékeztem hogy merre van, de 2009 nyarán megtaláltam. Hasonló, mint a királyréti, ugyanúgy kb. 80-100m hosszú járat, a végén kiszélesedéssel. Hogy pontosan hol van azt nem írom le, mert nem akarom hogy mindenféle suhancok odaszokjanak...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.02. 18:53:08

@adamnfl: ez érdekes kérdés, hogy miért nem mindegyik patak fagyott be. nekem lövésem sincs. két tippem van. az egyik az, amit te is írtál, hogy nagyobb vízhozam. a másik tippem, hogy talán a lejtéstől is függ, hogy mennyire gyorsul föl? habár a csarna patak ott egész lapos részen megy, ahol fotóztad.

jaja, ne írd meg az ilyesmit, akit érdekel, az úgyis meg tudja kérdezni privátba. majd egyszer felkeresem, habár kicsit klausztrofóbiám van az ilyen járatokban :DD

rövid volt ez a túra, meg semmi értelmes helyre nem jutottam föl, de baromira jól esett, mert hiányzott már.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.02. 19:41:18

@mirko vosátka: ja, és ott csesztem el, h egész nap kb fél liter vizet ittam :D

Tke 2011.01.02. 22:08:33

Hali srácok!

A maszek blogomban kedvenceltelek Titeket, ezért amikor belépek az admin felületre, akkor azonnal látom, ha vki újat posztolt. Meghozzátok a zember kedvét:) Asszem Mirkonak írtam már, hogy a kölök koromat Bogdányban töltöttem, ezért esz a fene a hegyek után. Időnként megyek, mehetnék a rokonsághoz (jóbarátok is vagyunk), de a Börzsönyhöz képest ugyebár a túloldalt van, ami az átkelés miatt nehézkes. Tudtok-e a Nagymaros-Szob vonalon olyan panziót-túristaházat, ahol bakancsos arcok gyakrabban megfordulnak? És ahol esetleg egy pofa bort megihatnánk:)

kaszast 2011.01.03. 09:08:18

@mirko vosátka: Sziasztok. Ezekről a barlangokról még csak nem is halottam. Van valami infó róluk publikusan?

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.03. 09:48:57

@kaszast: Én is csak ennyit tudok róluk, meg egyszer régebben a Természetbúvár magazinban volt egy egy oldalas leírás róluk:)
Meg itt van még egy írás, de ez inkább a denevérekről szól, de a legalján van infó a bányákról is:

www.hunbat.hu/html/publikaciok_link/cikkek/konferencia1/DKK1_09_52-59_tuboly.pdf

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.03. 09:52:46

@Tke: Mirko szerintem jobban otthon van ebben a témában:) Amúgy mindig próbálok, próbálunk (asszem beszélehetek mindannyiunk nevében) olyan leírásokat, képeket feltenni, ami meghozza az ember kedvét...mert ha már túrázni nincs gyakran lehetősége az emberek többségének, de azért így egy 10 percre el tud mindenki vonatkoztatni a városi élettől:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.04. 22:28:15

@Tke: szia! én is beraktalak ide oldalt a blogajánlóba még pár hónapja!

sajna a panziókat nem ismerem. de a kéktúra fórumokon elég jó infókat lehet az ilyesmikről találni, azt már láttam.

a szob-nagymaros vonalon sztem van pár jó kocsma :) nagymaroson én szeretem a diófát, meg a főtéren is van egy, annak elfelejtettem a nevét. zebegényben jó a mókus söröző, de tök jó palackozott borokat kapni a főtéren a kávézóban. amikor utoljára voltam ott, akkor tényleg jó borokat lehett kapni.

a legjobb csárda mégiscsak a magyarkúti fogadó a pipáshoz :) az 100%-os :) most hirtelen ennyi jutott eszembe, persze a többi faluban még vannak jó helyek :)

ja, meg szobon van egy egész kulturált pizzázó-söröző

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.04. 22:31:25

@kaszast: a túrakalauzokban most keresgéltem, de annál többet nem írnak, mint amit Ádám mondott. a szent istván vándorlás című filmben mondanak még ezekről pár érdekes szót, de az meg asszem nincs fönt a neten.

Don't Panic, Stay Calm 2011.01.04. 22:59:45

Én egy Camelbak Storm 3L típusú szigetelt vizestömlőt használok, amiben az a jó, hogy akár meleg (nem forró!) ital is tölthető bele, aztán ezt beledobva a hátizsákom italrekeszébe egész napra meg van a kellemes frissítő még télen is!

oldbikeold 2011.01.05. 02:01:24

8 éve használok én is egy camelback termós ivószatyrot és valóban melegen tartja a folyadékot-nyáron jéggel telerakva a zacskót 4-5 óráig jéghideg az ital-nekem bejött ..csak ajánlani tudom /8 eFt a mountexbe pl./

Tke 2011.01.05. 14:44:09

@mirko vosátka:

Röstellem, de igazából csak most vettem észre. Általában azonnal "megyek" a leírásokat olvasni, a főoldalt régen nézegettem. Köszönöm!

Ha belebotlasz egy baráti szállásba, dobd ide föl vagy küldd el magánba.
süti beállítások módosítása