mirko vosátka

Egyedi ékszer szarvasbogár agancsból

2014. október 14. 08:07 - mirko vosátka

Nem éppen divatblog vagyunk, de mivel úgyis szarvasbőgés szezon van, és mert természetes anyagból készült ékszerről van szó, meg kell mutatnom ezt a fülbevalót. Aki óckodna, mert egy bogár alkatrészéről van szó, az tegye félre az előítéleteit, a természet csodás műalkotása egy ilyen agancs - esztétikai szempontból is! Az persze ironikus, hogy az a fegyver, amellyel a hölgyek kegyeiért küzdöttek a bogarak, végül a hölgyek fülét díszíti.

 

earrings- stag-beetle mandibolas (died naturally), silver

 

A fülbevaló alkotója Varga János Gábor ékszerész. És aggodalomra semmi ok, nem kell hozzá egyetlen védett szarvasbogarat sem megölni. Ilyen elhullatott agancsokat bárki találhat öreg tölgyfák tövében. Nekem is van otthon sok, és csodálatos, természetes műremekekről van szó. Felületük csillogó és sima, mintha valamilyen különleges lakkozott fa lenne. És persze minden darab egyedi!

 

earrings- stag-beetle mandibolas (died naturally), silver

 

Aki esetleg mégis maradna a hagyományos anyagoknál, az sem marad szarvasbogár agancs nélkül, hiszen készült ezüst változata is az ékszernek.

 

Antler earrings

 

Varga János Gábor ékszerész, Magyarországon született, jelenleg Olaszországban él, és egyedi tervezésű ékszereket készít. Webshop.

 

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vosatka.blog.hu/api/trackback/id/tr56788295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fonyod 2014.10.14. 12:05:19

A szarvasbogár védett, így minden része védett! A bogár halála után is. A szarvasbogár nem hullajtja el a szarvát! Kérlek írd át a cikket, mert törvénysértésre buzdítassz!

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2014.10.14. 12:14:29

@fonyod: légyszi idézd nekem ezt a törvényi részt, én ilyet nem találtam sehol. az agancselhullajtást csak a rövidség kedvéért írtam. nem részleteztem, h ott vannak a szarvasbogárfejek stb stb.

amúgy, ha védett is lenne a hullája. a hazai erdőkben, ahol gyakorlatilag az összes vandál azt csinál, amit akar. szerinted tényleg az a legnagyobb probléma, h azzal a szerencsétlen 2 darab hullával mi lesz?

fonyod 2014.10.14. 12:27:24

1996. évi LIII. törvény
43. § (1) Tilos a védett állatfajok egyedének zavarása, károsítása, kínzása, elpusztítása, szaporodásának és más élettevékenységének veszélyeztetése, lakó-, élő-, táplálkozó-, költő-, pihenő- vagy búvóhelyeinek lerombolása, károsítása.
(2)119 A természetvédelmi hatóság engedélye szükséges védett állatfaj120
a) állományának szabályozásához;
b) egyedeinek gyűjtéséhez, befogásához, elejtéséhez, birtokban tartásához, idomításához;
c)121 egyedeinek szaporításához;
d) egyedének kikészítéséhez, preparálásához, a preparátumok birtokban tartásához;
e) egyedének élőállat gyűjteményben történő tartásához;
f) hazai állatfaj-állományának külföldi állományból származó egyeddel történő kiegészítéséhez;
g) állományai közötti mesterséges géncseréhez;
h) egyedének cseréjéhez, adásvételéhez;
i) egyedének külföldre viteléhez, onnan történő behozatalához, az országon való átszállításához;
j) egyede visszatelepítéséhez, betelepítéséhez;
k) kártételének megelőzése érdekében riasztási módszer alkalmazásához;
l) egyede fészkének áttelepítéséhez;
m) egyedének háziasításához.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2014.10.14. 12:38:29

@fonyod: igen, én is ezt találtam és itt nincs szó az "egyedek teteméről"

fonyod 2014.10.14. 12:40:03

d) egyedének kikészítéséhez, preparálásához, a preparátumok birtokban tartásához;

fonyod 2014.10.14. 12:41:46

sŐT!
A természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény (Tvt.) – a nemzetközi egyezmények és jogszabályok meghatározásait követve – a 4. § o) pontjában tisztázza, hogy az egyed fogalma magában foglalja az élő szervezet valamennyi fejlődési szakaszát, alakját, állapotát és származékát, valamint az elpusztult élőlényt is. Így egyednek tekintendő az elpusztult szarvasbogár és a hímek nagyméretű rágója ("agancsa") is, amire a védett természeti érték státusz automatikusan érvényesül. Tehát a Tvt. szerint a szarvasbogár elhullott példányát és annak bármely részét sem szabad engedély nélkül hasznosítani.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2014.10.14. 12:58:38

@mirko vosátka: hát én ezt nem sorolnám a preparátumokhoz. ráaádásul az ékszerész Olaszországban él.

ami meg a magyar helyzetet illeti, nem fognak tömegesen elidnulni az emberek szarvasbogárhullákért az erdőkbe. és nem is elsődleges kérdés ez a természetvédelemben. majd ha a krosszmotorosok, quadosok, szemetelők, illegális favágók, orvvadászok eltűnnek, akkor visszatérhetünk a bogárhullák hazavivőinek szigorú szankcionálására.

Netuddki. 2014.10.14. 14:57:05

@mirko vosátka: Ezzel tulajodonképpen az a probléma, hogy nincs ráírva elhullott bogár volt-e az eredeti tulaj, vagy valaki segédkezett az "elhullásában". Na, szerintem ezért nem szabad védett állatok alkatrészeiből ékszert és egyéb használati tárgyat készíteni. Az elefántcsont is ugyanezen megfontolásokból tilos...

A fickó 2014.10.14. 15:05:23

Ezzel bogarat tettetek a fülembe. :D
Vannak törvények, amelyek egyes részeinek a szó szerinti betartása, betartatása enyhén szólva röhejes lenne. Azért mert törvény, nem biztos, hogy jó és életszerű. Akkor nem kellene állandóan módosítgatni őket. Vicces lenne a természetvédelmi hatósághoz fordulni, mert találtam egy védett bogártetemet (illetve egy részét) és ezt birtokolni szeretném. Szeretném kifényesíteni és a fülemben hordani.:D

Bbogas 2014.10.14. 15:23:56

@fonyod: Itt a törvény jelenleg hatályos állapota:

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99600053.TV

Hol van itt a 4.§ o) pont? Mert szerintem már sehol.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2014.10.14. 15:24:57

@nicktolvajmentesítő_kovi1970: alapvetően egyetértek veled. amikor készítettem ezt a posztot, gondolkoztam ezen, és arra jutottam, hogy ebből nem lesz tömeggyártás úgyse. amúgy tapasztalatból tudom, hogy egyszerűbb halott szarvasbogarat találni, mint élőt :) bár az orvvadászok mindig találékonyak.

Bbogas 2014.10.14. 15:26:59

@fonyod: Szerintem a p) pontra gondoltál:

"p) egyed (példány): élő szervezet, annak valamennyi fejlődési szakasza, alakja, állapota és származéka, valamint az elpusztult élőlény, illetve az a termék vagy készítmény, amelyről csomagolása vagy egyéb irat, adat, illetve körülmény alapján megállapítható, hogy a felsoroltak valamelyikéből készült, illetve ezek valamelyikéből származó összetevőt tartalmaz;"

Tehát egy szarvasbogár "szarv"-ból készült fülbevaló tényleg védett szarvasbogár-egyednek minősül.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2014.10.14. 15:49:03

itt tényleg az életszerűség a kulcskérdés.

minden természetjárónak van otthon madártolla, amit a földön talált. nekem kócsagtollam is volt. elvileg az is az egyedhez tartozik.

és büntetőjogi felelősségem teljes tudatában kijelentem, hogy ha találnék a földön egy darutollat, vagy túzoktollat, akkor bizony elraknám...

Up! 2014.10.14. 17:36:23

A szarvasbogárnak szerintem nincs agancsa...

Az olaszországi törvényeket nem ismerjük, de a hazai gyűjtést én sem javasolnám.

¡dowN

nyisztor 2014.10.14. 19:00:10

@mirko vosátka: mondhatnám, minő csacskaságon cicakodtok itten fonyoddal, ám a minap a New York-i reptéren a fináncok elkobozták a vendégszereplésre érkezett Fesztiválzenekar hegedűvonóit, mondván, készítésükhöz elefántcsontot is fölhasznált a természetpusztító hangszergyártó. A turné komolyan veszélybekerült.
Kafka meg ott röhög a sírjában.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2014.10.15. 08:03:20

@SadRedBucket: igen, mivel minden túrámról hazaviszek egy döglött biciklit. illetve csak az agancsát. de ezt önmagamnak sem merem bevallani, ezért pszichológushoz járok. emiatt fájt, amit írtál.

SadRedBucket 2014.10.15. 09:11:04

@mirko vosátka: Sajnálom, de mint természetjárónak, lehet jobban kellene ismerned a kapcsolódó szabályokat. Ezért használam az erős (de mérsékelt) példákat.
Elvárható lett volna, hogy alapból felismerd: hogy törvénytelen dologot állítasz be pozitív színben.
Látom, hogy fényképezel, én azt javasolnám, hogy érd be azzal...helyet is kevesebbet foglal, és még törvényt sem sértesz vele. (szívem szerint én is hazavinném (gyerekkoromban meg is tettem), de igazából ezek tényleg csak hulladékok és a helyet foglalják. Az már csak hab a tortán, hogy törvénytelen is.)
És azt sem árt tudni, hogy a magyar állampolgárok külföldön is kötelesek a magyar jogszabályokat betartani (bele is van írva a gyengébbek kedvéért az útlevélbe), így ha az alkotó nem mondott le az állampolgárságáról, ezért ha hazajön, simán elővehetik érte, vadabb esetben a kiadatását kérhetik. Mint írtam, a szarvasbogár egész európában védett, és hasonló jogszabályok minden civilizált országban vannak, így olaszként is könnyen pofonba futhat az úr. Na csak ennyi. :-)

Hungarian Geographic · https://www.facebook.com/hungarian.geographic 2014.10.15. 11:52:55

Felesleges lehúzni a bloggerről a keresztvizet, mert egyértelmű, hogy nem rossz szándék vezérelte. Viszont azért mindenféleképpen megérdemel egy dicséretet a poszt és a kommentelők, mert felhoztak egy olyan témát, amivel egyébként csak kevés környezettudatos túrázós van tisztában. A mai mókusos írás feszültségkezelésnek jó, de szerintem akkor lenne happy end, ha vosátka meglepne minket egy remek írással, amiben a természetjárók törvényi kötelességéről ejt szót.

pipulka 2014.11.04. 21:00:17

Kb. 15-16 éve készítettem magamnak ilyen fülbevalót. Rettentően élveztem, amikor valaki, akivel éppen beszélgettem, egyszer csak elszörnyedve, undorodva, kikerekedett szemmel kérdezte: Mi van a füledbeeeen????
Ezek általában lányok voltak. A fiúknak nem volt ilyen vérfagyasztó a reakciója. :-D Szóval csak az viseljen ilyen ékszert, aki fel van készülve az elhűlt ábrázatokra, és értetlenkedő tekintetekre, vagy kifejezetten szórakoztatja az emberek reakciója, mint engem anno. :-)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2014.11.10. 22:39:07

@pipulka: :D hát igen, extravagáns ékszer, bevállalós csajoknak! :)

beteglelő 2016.06.06. 20:04:38

Na figyelj fonyodi mókuskám.elég elég elbaszott egy személy lehetsz mert nem vagy tisztában az élet dolgaival.te tudod hány csigát megettél a salátádon? Gondolkodj.mennyi hust eszel naponta? Rengeteget csak azt nem tudod.te beteg vagy nayon szerintem kezeltesd magag és rakass magadra 50 szarvasbogarat meg 20 kígyot és vigyázz a bőrükre.tudod mijen finom a túkhusleves disznópőrkőltel.jó fizikaimunkát lehet vele csinálni nem csak irogatni.itt hullárol van szó kisangyalom.én is ezzel keresem a kenyerem.a hullabőrt szálítom hússal csontal szarral eggyütt.erre mért nincs tőrvény? Beteg vagy te fonyód vagy mi vagy hagyd kereskedjen más ha te nem tudsz.még az is lehet hogy egyszer rajtad is kereskedni fogok legálisan.na ennyit erről

Arth_ur 2017.06.25. 09:04:20

@mirko vosátka:
"az agancselhullajtást csak a rövidség kedvéért írtam"
Ez nem rövidség, ez hazugság.
Nettó félrevezetés, hogy ne kelljen leírnod álságos széplelkek kedvéért, hogy megdöglött bogarak maradványaiból készült az ékszer. Se nem jobb, se nem rosszabb, mint a kagylóhéjból, csigaházból készült díszek, azok sem levedlették magukról a házukat.
Ez az elhullajtásos elmaszatolás csak felesleges képmutatás volt, jobban tetted volna, ha egyből korrigálod, amikor szóltak érte már három éve is.
süti beállítások módosítása