Amióta ez a blog létezik, rengetegszer írtam már kedvenc vasútvonalamról, az Eger-Putnokiról. A téma elég erősen kapcsolódik a túrázáshoz, hiszen ezen a vonalon lehet elérni (többek közt) a Bükköt, túráink során többször is utaztam rajta, rengeteg szép élményem kapcsolódik hozzá, amikor 8-9 napos túrákon az Aggteleki-karszt felől itt vonatoztunk át a Bükkbe, és persze maga a vonal is csodás. Ezt tartják hazánk egyik legszebb, legvadregényesebb vasútvonalának. Volt már úgy, hogy bezárják az egészet, aztán a Szilvásvárad-Putnok szakaszt le is zárták, aztán úgy volt, hogy megnyitják, de persze nem történt semmi.
Sok posztban megírtam már, hogy kár pusztulni hagyni, megírtam azt is, hogy ez jellegzetes magyar szokás, nem értékeljük a kincseinket. És megírtam azt is, hogy a cseheknél hogyan hasznosítják az ilyen vonalakat turisztikai célra. Úgy látszik, náluk meg lehet oldani...
Szóval mindent elmondtam már, és ma láttam, hogy megjelent ez az elkeserítő cikk a hvg.hu-n. Nem lett tőle jobb kedvem. (A probléma ugye az, hogy minél több ideig van használaton kívül, annál jobban amortizálódik, illetve amortizálják a fémtolvajok. Ez meg nehezíti az újra üzembe helyezést.)
Másfél éve rozsdásodik a sínpár az ország egyik legszebb vasúti pályáján Szilvásvárad és Putnok között. Eközben a természet és a fémtolvajok is szorgosan növelik a pálya folytonossági hiányait. Ígéretek szóltak ugyan korábban az újraindításról, ám eddig semmi nem történt. A végső szót szeptemberben mondja majd ki Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. Fideszes képviselő is lobbizik.
Hét észak-borsodi település polgármestere harcol az Eger-Putnok közötti vasútvonal Szilvásvárad-Putnok szakaszának újraindításáért. A forgalom 2009. december 13-tól szünetel ezen a mintegy 35 kilométeres vasútvonalon, miközben a fénysorompók azóta is üzemszerűen működnek.
Szünetelő romantika
A MÁV 87-es számú vonala romantikus alagutakkal, völgyhidakkal és kis íves emelkedőkkel tűzdelve szeli át észak-dél irányban a Bükk-hegységet, ám a leállításnál nem az esztétikum, hanem a gazdaságosság diktált. Az utaslétszám nagyon lecsökkent az utóbbi években, ami visszavezethető a térség üzemeinek bezárására és a gazdasági válságra. A borsodi polgármesterek viszont úgy érzik, turisztikai fejlesztési tervüknek tett keresztbe ez az intézkedés.
Sáta polgármestere, Bakos Péter azt mondta a hvg.hu-nak: örülnének a vonat újraindításának, mert lenne rá igény, ezért is írta alá a petíciót. Ugyanakkor felvetette, hogy több biztonsági berendezést megrongáltak és a mozdítható fémalkatrészeket ellopták a tolvajok, így minél tovább szünetel a forgalom, annál többe kerülhet az újraindítás.
Tamás Barnabás fideszes országgyűlési képviselő Putnok város polgármestereként is fontosnak tartja a gömöri térséget és Egert összekötő vasút működtetését. Szerinte az egyik gond, hogy a tavalyi esőzések miatt több helyen jelentős mennyiségű föld csúszott a sínekre, és dolgoznak a rongálók is, ezért úgy véli, minél rövidebb időn belül be kellene indítani a vonatközlekedést, hogy a helyzet ne romoljon tovább. Szeptemberben ebben az ügyben tárgyal majd Völner Pál államtitkárral, és reméli, sikerrel jár.
A MÁV kommunikációs igazgatósága közölte, hogy a 2010-es esőzések miatti földcsuszamlások során több ezer köbméter föld és növényzet került a sínekre, de a pálya is megrongálódott.
Forráshiány
A MÁV-nál elvégezték a kárfelmérést és a kárelhárítást, de pénz egyelőre nincs az újranyitásra, ezért egyeztetéseket kezdeményeztek a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal a helyreállítás finanszírozásáról. A forgalomszüneteltetés óta a Putnok-Szilvásvárad szakaszon mintegy 2,5 millió forint értékű sínleszorító csavar, alátétlemez és heveder tűnt el és három kábellopás történt. A vasútőrök folyamatosan járőröznek, a pálya mellett elvégzik a kaszálást és cserjeirtást, ami éves szinten 5 milliós költséget jelent.
Az önkormányzatok azt is szeretnék elérni, hogy a forgalomszünet idején történjen turisztikai célú üzemeltetés, ennek lehetőségét, műszaki és jogi feltételeit, valamint forrásigényét vizsgálja a MÁV. A rozsda pedig addig is terjeszkedik tovább.