mirko vosátka

Teszkógazdaságos túra a Budai-hegységben

2011. január 30. 13:05 - mirko vosátka

Múlt héten csak egy teszkógazdaságos túrára futotta nekem. A budai hegyekbe ruccantam ki, egyrészt ide ki tudtam menni úgy is, hogy 13 óra körül indulok el otthonról, így jutott még idő előtte munkára. Másrészt ide ki tudok menni BKV-vel is, ami olcsóbb, mint a vonat. És egyáltalán nem bántam meg! Kedvenc hegységeim a Börzsöny, Bükk, Aggteleki-karszt, Mátra, ezek közül az utóbbi háromba évente csak egyszer-kétszer jutok el, úgyhogy marad a Börzsöny. A Pilisben sokat túráztam régebben, de valahogy ráuntam és váltottam a Börzsönyre, amire viszont nem bírok ráunni :) A Vértes meg nekem túl messze van ahhoz képest, hogy nem annyira sokszínű és változatos, mint a Börzsöny (mivel kisebb).

Amire ki szeretnék lyukadni: Börzsöny szerelem ide vagy oda, azért jót tesz néha egy kis változatosság, pont azért, hogy utána még jobban értékeljük szerelmünket, és még jobban becsüljük, hogy vannak olyan hegységeink, amiket még nem sikerült széjjel cseszni. A Mátrán ugye egy autóút vezet keresztül, egész nap hallani a motorosokat, a Pilisnek a közepén meg ott terpeszkedik a dobogókői üdülőtelep, a budai hegyekről meg jobb nem is beszélni, hiszen annyira beépített, hogy alig maradt zöldterület, mint a képeim is mutatják majd. Úgyhogy örülni kell neki, hogy a Börzsönyben ennyi a szűz terület.

(Megjegyzés: azért az az igazság, hogy a Budai-hegység és a Pilis évszázadokkal ezelőtt is már kultúrtáj volt, míg a Börzsönyben maximum bronzkori és germán harcosok laktak, meg favágók.) 

Fogaskerekűvel indultam el, ami amúgy egy baromi jó kis közlekedési eszköz, régen is utaztam rajta, jó volt újra felfedezni. Városkút állomásnál szálltam le, és a Városkút nevezetű kútnál kezdtem sétámat, kirándulásomat. Mindig is Budapesten laktam, de eddig valahogy elkerülte a figyelmemet, hogy Budán mennyi forrás található.

Innen a Zöld Körön, majd a Zöld+ -on a Béla király kútig gyalogoltam át. Igazából láttam előre a térképen, hogy a legtöbb helyen aszfalton vezet a túraút, tehát nem ért meglepetésként, de már itt, az első pár percben baromira elkezdett idegesíteni :))

A Béla király kútja is érdekes látványosság. A középkori budai vízvezetékrendszer egyik tanúja, a kihelyezett táblák szerint. Mondom, hogy kultúrtáj.

A Zöld+ - on folytattam utamat. Úttalan utakon, ember nem járta keskeny ösvényeken törtem utat :)

A kilátás persze mindenhonnan remek volt:

A budai hegység beépített része igazából egy leaszfaltozott szar, betonnal leöntött hegyek, dombok, többnyire csúnya házakkal. Két dolog miatt jó azonban. Az egyik, hogy ha csak a kondinkat akarjuk javítani, akkor emelkedőt mászni, tüdőkapacitást növelni itt is lehet (én emiatt mentem). A másik, hogy van egy-két régi villa, amik tényleg szépek. Mindig kicsit zavarban vagyok, ha olyan házat fényképezek, amiben laknak. Úgyhogy sikerült a legrosszabb szögből lekapni ezt a villát, de a valóságban tényleg szép:

Ez a berácsozott fa meg az egész budai résznek, meg talán túrámnak is a jelképe lehetne:

A budai hegyekben a távolságok kicsik, gyorsan meg is érkeztem a Normafa aljába. Lehet látni, hogy itt is olyan vadonban törtem előre, ahol valószínűleg tíz éve nem járt ember, és talán még a medvék is visszatelepültek, annyira kihalt és lakatlan:

Ha esetleg nem látszana jól a fotón: a középső villanyoszlopon van a túrajelzés, a két ház között, a kerítés mellett az ott a túraút :)

A Normafához felérkezve megijedtem, annyira nagy volt a tömeg. A kis utcákon viszonylag kevés emberrel találkoztam, a Normafánál viszont rengeteg ember sétált. Túraruhámban, izzadtan felmásztam egy csomó civil közé. Kicsit úgy éreztem magam, mintha beérkeztem volna a Váci utcába, ezért igyekeztem gyorsan elhagyni ezt a helyet. Előtte persze lőttem még pár fotót a gyönyörű kilátásról: 

 

A Normafa aljában található az alábbi kis erdei ház, a Zöld jelzés mellett. Még állatok is vannak festve rá. Nem tudja valaki, hogy mi lehet?

 

Az azért nem kis teljesítmény, hogy még a különösebb tájékozódási kihívást nem jelentő budai hegyekben is sikerült simán elmennem a Disznófő-forrás mellett. Pedig azért is mentem, hogy ezt megnézzem.

A Zöldön a Tündérszikláig mentem. A Tündérsziklára persze nem másztam fel, mert nem igazán érdekelt, meg biztos sokan vannak fönt. 

 

Végül a Libegőhőz sétáltam át, ahol nagyon megtetszett a retró állomásépület.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vosatka.blog.hu/api/trackback/id/tr102625056

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2011.01.30. 22:56:51

Gyerekkoromban nagymamámmal szinte minden hétvégén sétáltunk a Budai-hegyekben. Mostanában főleg haverokkal szoktam felmenni beszélgetni egy kicsit a szép kilátórésznél vagy néha elsétálni a János-hegyig. Ősszel voltam a Tündér-sziklán, nagyon szép a kilátás, kár kihagyni azt! Igazából nálam a Budai-hegység és a Börzsöny 2 teljesen más kategóriában van...de még a Nagy-Szénás, Nagy-Kopasz rész is...nincs olyan pontja a Budainak ahonnan ne tudna az ember 1 óra alatt eljutni lakott részre...a Börzsönyben vannak helyek ahonnan 3 órát is menni kell...:)))

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.01.31. 21:25:23

@adamnfl: igen, két különböző kategória.

az ember azért hasonlítja össze mégis automatikusan, mert túratérképpel a kézben nekivágsz rendes túrajelzéseknek, amik ilyen utcákon vezetnek végig :DD

ez hozza elő a kontrasztot, legalábbis számomra ez vicces volt.

sőt, erről eszembe jut a kéktúra. mászkál az ember össze vissza hegyen völgyön mátrában, bükkben, börzsönyben, aztán egyszercsak bejön a budai szakasz, ahol egy utcán mész végig máriaremetén :D automatikusan összehasonlítod, akármennyire is más kategória :)

Cinnabarit 2011.02.17. 06:53:33

Szia.
Azért a Budai-hegységnek is vannak néptelen részei - és itt most nem a vadászterületként funkcionálókra gondolok. Javaslom, hogy indulj el egyszer Perbál felöl. Meg fogsz lepődni - ni-ni, ez is a Budai-hegység? Tehát ilyen lehetett valamikor. Vagy ilyen lenne most, ha Budapest kisváros, vagy falu volna, stb. :)

A Gerecse sincs messze. Tudom kicsi, meg eléggé szétbányászott - de nekem tetszik. Az agyonbányászott jelleg miatt egyes részei egészen furcsák - vörös sziklapárkányok, falak, függőlegesen fűrészelt ormok. Szerintem érdemes megnézni.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.02.26. 16:53:59

@Cinnabarit: Szia, köszi az észrevételed!

Amit írtam, azt inkább úgy olvasd, mint egy fanatikus Börzsöny-rajongó ironizálását. Szóval nem kell véresen komolyan venni :))

Másrészt azért mentem a Budai hg erre a részére, mert csak délután értem rá erre a sétára, szóval ennyire futotta. Ha reggel indultam volna, akkor más részre megyek :)

A Gerecsét meg szeretném majd látogatni mindenképp!

syllene 2017.05.17. 21:45:01

AZ állatos házikóhoz....szerintem a Pilisi Parkerdő tulajdona, onnan gondolom, hogy kb. 30 évvel ezelőtt a nagybátyám bérelte és büfét üzemeltetett.Halála után visszakerült a P.Parke. "gondozásába. A tetőcserepektől kezdve mindent széthordtak, és ha jól tudom soha nem hasznosították, pedig a bátyám életében állandóan vissza akarták szerezni. Most a tetőt már helyreállították, de hogy ezek a mázolmányok mik azt nem tudom, nem tőlünk származnak. Akkoriban még üzemelt a Disznófő étterem is.
süti beállítások módosítása