mirko vosátka

A nyár első túrája

2007. április 14. 12:42 - mirko vosátka

Hmm, a cserkészek között vannak jó csajok is! Ezt a vonaton tapasztaltam, ugyanis cserkészekkel utaztunk együtt. Remélem, mentek forrást pucolni :DD

A standard 9:55-össel indultunk a Nyugatiból, aztán Kismaros, onnan Királyrét. A Nagy-Hideg-hegy volt a cél, ha belefér, akkor még a Csóványos. Királyréten egy kávé bedob a Faházas büfében. Aztán irány a K , ami a Vasfazék-völgyben halad végig a Magas-Taxig, és nem győzöm hangsúlyozni, hogy az első szakasza mennyire szép. Ugyanis ez egy szűk patakvölgy, és a turistaösvény a patak mellett kanyarog. És mint minden patakvölgyben itt is a szokásos kalandokkal lehet számolni: kidőlt fák, sziklák, patakon átkelés. A völgy felső szaksza is szép, de az már meredek is, úgyhogy kevésbé figyelünk a szépségekre. Egyébként az idő eszméletlen jó volt, tiszta kék ég, és tűző nap. A lentebbi részeken egyre zavaróbb volt a meleg, de ahogy följebb értünk kellemesebbé, hűvösebbé vált a klíma, na ezért jó nagy hegyeket mászni.

A nagy melegekben az van, hogy a víz nagyon hamar kifogy, ezért be kell tervezni forrásokat, vagy egyéb víznyerő helyeket is. Mi a Nagy-Hideg-hegyi turistaházba ugrottunk be vízért, hiszen tovább akartunk menni a Csóványosig. Csakhogy itt hívom fel mindenkinek a figyelmét, hogy a Nagy-Hideg-hegyen annyira szét volt csapva klórral a víz, hogy szinte ihatatlan volt. Nem hiszem, hogy mindig ilyen, de ez most kegyetlen élmény volt. Úgyhogy mindenképpen be kellett nézni a Csóványos felé útközben a Természetbarát-forráshoz. Ez egy kedves kiépített forrás, a Kék O-n lehet elérni, amely a Kékről kanyarodik le balra. Az erdő, amelyen keresztül vezet az út, különleges, a bükkfák úgy néznek ki, mintha rengeteg acélcső lenne leszurkálva a földbe, eszméletlen.

A Természetbarát-forrás nem túl bővízű, viszont nagyon finom íze van. Nem tudom, kik építették, de 1966-ban már létezett. Ha minden igaz, akkor ezt hívták az ötvenes években Partizán-forrásnak. Azóta töretlenül üzemel. Ki is tisztítottuk, meg heverésztük egy kicsit, és itt csesztük el, mert a kitérő, meg a heverészés miatt már nem jutott idő a Csóványosra. Úgy döntöttünk, hogy a Szabó-kövekig azért elmászunk.

A Hangyás-bérc két csúcsát a Piros háromszögön megkerültük. Ez nem csak a mászás megspórolása miatt jó, hanem azért is, mert egy roppant szép útvonal. Sajna a Spartacus-forrás már nem nagyon működik. Mintha lett volna benne egy kevés víz, de az inkább csak poshadozott ott magányosan. A foglalatot a Spartacus Újpesti Természetbarát Egyesület építette (nem tom, mikor), a neve azelőtt Cserép-kút volt. A forrást a mostani térképek már időszakos forrásnak jelölik, de '82-ben még biztosan működött. A '99-es útikönyv azt írja, hogy a Spartacus-forrás tisztogatásra szorul, és hogy merítős forrás. Amiből arra következtetek, hogy már '99-ben sem lehetett túl jó állapotban. Az a kevés víz, ami meg csordogál bele, az el is akad a gyűjtőmedencében.

Egyébként a '66-os útikönyv szerint a Spartacus mellett nem sokkal volt egy foglalatlan forrás is, de szerintem annak már se híre, se hamva.

Szóval megérkeztünk a Szabó-kövekig. Ez az a hely, amivel sosem lehet betelni, akárhányszor jár erre az ember. Eszméletlen kilátás a keleti gerincre, és a Drinó-patak völgyére.

Elindultunk visszafelé, most nem tettünk kerülőt, megmásztuk a Hangyás-bércet, ami azután, hogy a Csóványos, vagy a Nagy-Hideg-hegy már kikészítette a combizmainkat, elég kegyetlen tréfája a természetnek. Na, de a Hangyástól már végig lefelé visz az út, néha már unja is az ember, a boka fárad rendesen az állandó fékezéstől. Mi a Kék O-t választottuk, ez egy nagyon szép túraút a Magas-Börzsöny déli oldalán, napsütötte tölgyeseken vezet az Égés-bérc gerincén. Az Újpest-forrásra nem jutott idő, habár sejtem, az is ramaty állapotban van. Amikor legutóbb láttam, tele volt ebihallal az egész.

Elég hamar leértünk Királyrétre, a Bajdázó előtt még megnéztük a Petőfi-forrást is, ami úgy tűnt, működik rendesen. Bár elég büdös iszapszag volt a környékén. Kérdés, hogy a vízgyűjtőből jött, vagy a vizesárokból, ahová kifolyik a forrásvíz. Gondolom, erre is ráférne egy alapos tisztítás.

A 18:40-es busszal húztuk el a csíkot királyrétről. Megjegyzem, az elég cinkes, hogy egy ilyen közkedvelt turistacentrumból ez az utolsó busz, pedig nyáron 8-ig, 9-ig is eltúrázgat az ember, amíg világos van, és amíg a kullancsok nyugovóra nem térnek.

A busszal természetesen nem a vonatállomásra mentünk. 18:40-kor haza? Nem vagyunk hülyék. Még beugrottunk a Kismaros határában lévő kisvendéglőbe, ami tényleg kicsi, viszont elég olcsó, és iszonyatosan jó, házias konyhája van. Csak ajánlani tudom. De vigyázzunk, mert 8-kor bezár.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.