Ezen a blogon az egyhónapos csúszások még kevésnek számítanak, de mostani posztomnak nem is a hír maga a fő mondanivalója, hanem a hír következményei a Börzsöny-imádó turistákra.
"Elkezdődött a keskeny nyomközű vasút építése Márianosztra és Nagyirtás között, miután az Ipoly Erdő Zrt. munkatársai átadták a munkaterületet a kivitelezőknek" - szólt az április eleji hír, amelynek nagyon megörültem. Hazánk erdeit egykor keresztül-kasul behálózták a kisvasút vonalak, hiszen a nemzeti parkok megjelenése előtt az erdők mégiscsak inkább a fakitermelés színhelyei voltak. Helyenként a kisvasutak követ is szállítottak, ha volt bánya. A fakitermelés gépesítésének átalakulásával persze ezekre a kisvasutakra egyre kevésbé volt szükség, viszont eszméletlenül jó turisztikai funkciójuk van. Önmagában is vonzerőt nyújtanak, de természetbarát módon képesek szállítani a kirándulókat.
Szóval az, hogy kisvasút vonalakat újítanak fel, számomra eleve nagy öröm, de van itt még egy dolog. Aki a Börzsönybe gyakran jár, az tudja, hogy a nyugati részen marha macerás a tömegközlekedés. A járatok mondjuk elég sűrűek, de a buszok így is hajlamosak túltelítődni, és ha beüt valami előre nem várt esemény (járatkimaradás, vagy nagyobb turistacsoport), akkor a helyzet tragikomikussá válik, a buszon egymásba könyöklő utasokkal, a tehetetlen buszvezetővel, az ordibáló emberekkel, meg az egymásra boruló csomagokkal. De ha nincs is különösebb gebasz, ezen a buszjáraton akkor is kényelmetlen utazni, főleg, ha 2-3 napra való cuccal van felpakolva az ember.
Számomra egy hihetetlenül jó alternatívája a Börzsöny nyugati oldalának megközelítésére ez a kisvasút. Ha Szobtól fel tudok döcögni Kisirtáspusztáig, akkor már gyakorlatilag Nagybörzsönnyel kerülök egy vonalba, de mégis mélyebben az erdőben. Kisirtásról gyerekjáték eljutni bárhová, főleg, ha többnapos túrán van az ember, és emiatt több az idő.
Végre vége a szardiniáskodásnak a buszon, és a pénzemet se az igénytelen és lepukkant Volán feneketlen bendőjébe dobálom. Tudom, hogy a kisvasúton lényegesen drágább lesz a jegy, mivel az nem tömegközlekedési eszköz, de számomra még így is jobban megéri, hogy emberi módon utazhassak, és ne úgy, mintha Mongóliában gyömöszölődnék egy ZIL platóján