mirko vosátka

Basszuk szét Magyarországot

2007. november 01. 13:37 - mirko vosátka

Úgy látszik, ahogy megírtam, hogy mennyire vadregényes az Eger-Putnok vasútvonal, egyből meg is akarják szüntetni. Persze nem azért, mert olvassák ezt a blogot, az összefüggéseket máshol kell keresni. Az összefüggéseket ott leljük, hogy ezen a blogon Magyarország jó helyeiről írunk. Ahová érdemes elmenni túrázni, pihenni, kirándulgatni, körülnézni, kajálni, piálni. Csakhogy az ilyesmit hazánkban nem tekintik igazán értéknek. Az, hogy van egy Tokaji borvidékünk, az hazánkban nem egy nagy szám. Persze, duma szintjén az, duma szintjén borivó nemzet, stb, de tettek szintjén kannás bor. Duma szintjén "a világörökség része", de a gyakorlatban szét lehet nyugodtan baszni a világon egyedülálló borvidéket.

Ugyanígy van ez a kisebb természeti szépségekkel is, és itt most rá is térünk Szilvásváradra, meg a vasútra. Aki nem ismeri ezt a vidéket, annak elmondom, hogy baromi forgalmas túracentrumnak számít. Szilvásváradon rengeteg panziót, több tucat éttermet képes eltartani az a turistaforgalom, ami nem csak papíron van meg, hanem a valóságban is. Szóval valóság, meg ilyenek. Szilvásváradig és a faluból nyíló Szalajka-völgyig még a leglustábbak is eljutnak, de elég sokan mennek föl a fennsíkra is. Fent a Bükkben egy kellemes hétvégén rengetegen túráznak, amivel csak azt szeretném érzékeltetni, hogy ez nem egy isten háta mögötti hely, ahová évenként egy turista vetődik, az is csak azért mert eltévedt.

Az Eger-Putnok vasútvonal két szakaszból áll. Szilvásváradig normálisabban járnak a járatok, hiszen Szilvásváradig utaznak többen, főleg turisták, kirándulók. Szilvásváradtól Putnokig pedig elhanyagoltabb, elhagyatottabb a vonal, pedig ez a rész is gyönyörű. Azt még megértettem, hogy a Szilvásvárad-Putnok szakaszt be akarják zárni, ez nem meglepő, egyenesen következik a kreativitás és gyakorlati érzék teljes hiányából, amely amolyan magyaros virtus, ugyanolyan helyi népszokás, mint a zebrán ráhajtani a gyalogosra. Arról, hogy mit lehetne kezdeni az egész vonallal, már írtam a múltkor. De az, hogy az Eger-Szilvásvárad szakaszt is be szeretnék zárni már komolyan kiakasztott. A velencei-tavit nem akarják véletlenül felszámolni? Csak kérdezem? Ezek után az lenne a logikus lépés.

Persze, jön az a röhejes érv, hogy van helyette busz. Nos nincs. Aki járja az országot, az nagyon jól tudja, hogy a helyközi járatok arra valók, hogy az a kevés vidéki ember, aki dolgozik, az felüljön rá reggel és elmenjen melózni, majd hazajöjjön. Két turista, két hatalmas zsákkal már nem fér el ezeken a járatokon normálisan, nagyobb csoportok pedig egyáltalán nem. Egy IFA platóján kényelmesebb utazni, mint a sárga buszon. De nem is ez a legfőbb probléma. Hanem az, hogy teljesen igaza van abban a szilvásváradi polgármesternek, hogy a "vágányfelújítás nyomán rövidülő menetidő még vonzóbbá tehetné a vasúti közlekedést." Könyörgöm, ha valamit hagyunk lepusztulni, akkor ne hivatkozzunk utána arra, hogy lám lám, nem is használja senki. Ez milyen gondolkodás már? (Pl. a városi nyilvános vécéket nem azért nem használja senki, mert "nincs rá igény", mert nem kell senkinek brunyálni, mert csomót kötünk a húgycsövünkre, meg amúgysem iszunk semmit, hanem azért, mert normális ember be nem megy ilyen lepra helyre, inkább a Mekdóban hugyozik.)

És ez a "hagyd lepusztulni, aztán szüntesd meg"-elv egyébként igaz úgy általában az egész régióra. Ha nem tesszük vonzóvá, túracélponttá, akkor nem fogja senki használni. Fogjuk már föl, hogy Magyarországon - szegénység ide, vagy oda - de létrejött egy olyan réteg, akinek minden vágya, hogy a pénzét elköltse. És nem a felső tízezerről beszélek, hanem a középső faszomtudja hányról, akik minden hétköznapi este dugig töltik a Liszt Ferenc tér összes kávézóját, az összes plázát és multiplexet, és fogyasztanak, pénzt költenek. Aztán, ha nagyon unatkoznak, akkor felemelik a seggüket és elmennek vidékre, és ilyenkor kell megmondani nekik, hogy hova. Marketing, kedves illetékes eltársak, és kreativitás. Magyarország még mindig nincs kitalálva, és nem is lesz, ameddig a minisztériumokban tehetségtelen faszfejek ülnek, meg úgy egyébként is a felelős pozíciókban impotens és/vagy korrupt köcsögök.

Ja, és a legnagyobbat az októberi utasszámláláson röhögtem. Ez kábé olyan, mintha a 7-es buszon vasárnap hajnalban számolnának utasokat, aztán megszüntetnék, mondván, hogy nincs rá igény. A szilvásváradi vonalon októberi hétköznapon számolni utasokat... - hát mondom, hogy faszfejek.

A vasútvonalról ezen a honlapon tudhatunk meg a legtöbbet. Ugyanitt térképeket és lenyűgöző fotókat is találunk. A fenti fotót is innen loptam, a szarvaskői szakaszt ábrázolja.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vosatka.blog.hu/api/trackback/id/tr56215195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Don't Panic, Stay Calm 2011.02.09. 19:16:05

Megértem a felháborodásodat. Csakhogy a plázákat üzemeltető "nemzetközi" cégeknek egyáltalán nem érdeke, hogy akinek van pénze az felemelje a seggét és elmenjen máshová költeni. Ezért ügyesen addig lobbiznak és tömik a honatyákat, amíg azok mindent fel nem számolnak és végre helyben tartják a "parasztot". Aztán már ha tényleg mehetnéke lenne, akkor sem tud hova, így továbbra is hordja a pénzét a multinak, aki abból további magyar dolgokat és földet vásárol rajta, végül majd a mi személyinkbe is beütik, hogy másodrendű állampolgár vagy, mint a palesztinok - ahogy arról Chrudinák Alajos évekkel ezelőtt nagyon érdekesen beszámolt.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2011.02.14. 08:14:13

@Don't Panic, Stay Calm: nem tudom, én ennyi IQ-t és észt nem feltételezek róluk :DDD sztem a helyi vezetők egyszerűen csak korrupt köcsögök és impotensek.

másrészt én azt látom, hogy ezek a vidékek annyira elszegényedtek, hogy nem jelentenek igazi vásárlóerőt a multiknak. az persze újabb kérdés, hogy kinek az érdeke volt, hogy elszegényedjenek, és akkor elérkezünk a multikhoz... kinek az érdeke volt, hogy magyaroszágon ne legyenek pl cukorgyárak...? meg sok más sem.