mirko vosátka

Óda egy kisfejszéhez

2015. március 04. 14:40 - mirko vosátka

Most egy lelkendezés következik, ami akár reklámnak is tűnhet, de sajnos nem fizetett érte a Fiskars - de nyitott vagyok minden megkeresésre :)

Elég régóta túrázom, lassan évtizedekben mérhető, többnapos, kinnalvós túrákra is rendszeresen járok, de eddig soha nem éreztem szükségét, hogy kisbaltát, kisfejszét vigyek magammal. Eszembe se jutott, elég a kés. Ám amióta rendszeresen olvasok bushcraft oldalakat, fórumokat, azóta befészkelte a fejembe magát a gondolat, hogy beszerzek egyet. Ennek két oka is volt. Egyrészt szimplán megtetszettek ezek a kézi készítésű skandináv balták, amelyek iszonyatosan szépek, és emellett funkcionálisak is. Másrészt kedvem lett kipróbálni a kunyhó / menedék építést, amelyben akár télen is kint lehet aludni.

Nem akartam egyből egy Szabó-féle, vagy Gransfors baltával kezdeni, mert az nem a legolcsóbb kategória, úgyhogy hosszas kutakodás után a Fiskars legkisebb mérető kempingfejszéje, az X5-ös mellett döntöttem.

big_94dafa73fc794264f366fc4c7d66513d.jpg

 

Kicsit persze féltem, hogy mit várhatok a Fiskars fejsze-repertoár legkisebb és legolcsóbb darabjától, de hát amúgy is erre volt csak keretem. Amikor kézhez kaptam, rögtön elcsodálkoztam az üreges nyélen, de abból indultam ki, hogy a Fiskars szánt szándékkal nem gyárt gagyit, úgyhogy valószínűleg az üreges műanyag nyél nem azt jelenti, hogy első használatkor ripityára fog törni a kezemben, ugyanakkor könnyít a balta súlyán, ami túrázáskor nem utolsó dolog.

Kunyhót egyelőre nem építettem, de élesben többször ki tudtam próbálni a kertemben, ugyanis ott épp jó sok famunka, favágás van, úgyhogy megmutathatta magát a kis X5-ös. Azt kell mondjam, ez a darab egy kis csoda. Iszonyatosan kézhezálló, nagyon jól kiegyensúlyozott, szinte magától vágja a gallyakat, a gyári éle pedig szuper! A műanyag markolat egyáltalán nem csúszkál a kézben, jó fogást biztosít, és kellően strapabírónak is tűnik. Maga a balta nem nehéz, de a feje épp annyira súlyos, hogy ne izomerővel vágja át a gallyakat, hanem szinte a saját súlya által.

A baltához fasza kis tok is tartozik, amiről szintén csak jót tudok mondani, övre is fűzhető, strapabíró kordura anyagból készült, és könnyen kiemelhető belőle "a djágaszágom".

Nem mondom, hogy egynapos túrákra mindenki vigyen magával kisfejszét, sőt azt se állítom, hogy többnapos túrákon nem lehet meglenni nélküle. De hasznos társ tud lenni, igazi barát. Ne felejtsük el, hogy a mi éghajlatunkon ez a szerszám volt az expedícióra indulók (lásd Arszenyev írásai), és az erdei emberek állandó kísérője, és nem a machete, amely inkább a burjánzó lágyszárúakkal tenyésző dzsungelek nélkülözhetetlen eszköze.

 

És néhány adat:

Hossz: 228 mm

Fej súlya: 390 g

Összsúly: 480 g

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vosatka.blog.hu/api/trackback/id/tr307240171

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mesinko 2015.03.05. 21:10:13

Vigyázz, nehogy ellopják a varjak, mert a végén még másnak viszik ajándékba. :)
süti beállítások módosítása