mirko vosátka

Bemutatom új túratársunkat, medvét

2014. október 19. 22:16 - mirko vosátka

Az a helyzet, hogy helyzet van. Legalábbis én most tényleg pánikolok. Amióta az eszemet tudom, vannak hírek a Szlovákiából átténfergett medvékről, farkasokról. Ez önmagában nem újdonság. A farkasok közben meg is telepedtek, és a hiúzok is pár helyen.

Ami új, az az, hogy a Nógrádból ebben az évben folyamatosan érkező hírek a medvékről nem voltak véletlenek, a szakértők szerint megtelepedhetett azon a környéken a csúcsragadozó. Ha jól tudom, ez az Istenmezeje és környéke, de ismerve, hogy 60-80 km-t is mozoghatnak, a Mátra vagy a Bükk felé is elbóklászhatnak.

A biológusok a medve jelenlétének örülni szoktak, de én mint természetjáró, nem nagyon. A medve nem farkas. A farkas abban a példányszámban, amiben most hazánkban állomásozik, nem veszélyes az emberre, messzire elkerüli, és nem is lehet találkozni vele. A medve viselkedése tök más. Szánt szándékkal nem támad emberre, tehát nem tekinti zsákmánynak, de a találkozások gyakoribbak vele a nemzetközi példák alapján. A kajamaradékok, meg a kajaszag pedig kifejezetten vonzza. Mint egy baromi nagyra nőtt mosómedvét, vagy rókát.

 

Bear / Medvěd

Kép: David Douša

 

Ez teljesen új elővigyázatosságot igényel a hazai túrázóktól, amihez nem is nagyon vagyunk hozzászokva. Egy sima egynapos túrán ez talán nem is lesz nagyon vészes, de az erdőben táborozásnál már igen. Legalábbis az amerikai táborozóknak javasolt óvintézkedések elég rigorózusak (kaját csak 500 méterre a táborhelyedtől tarthatsz, nem vihetsz be a sátorba olyan ruhát, amiben főztél stb).

Eddig amúgy azt hittem, hogy a medveriasztó csengő hatásos módszer, de utánaolvasva kiderült, hogy egyáltalán nem tartja távol a medvéket, nem is elég hangos, a csilingelő hangja meg valószínűleg nem eléggé szokatlan zaj a medvék számára, talán hasonlít számukra a patak csörgedezéséhez, vagy a madárdalhoz.

A hazai szakértők pont kedvenc hegységeimet, a Bükköt, Börzsönyt, Mátrát tartják a macik leendő kedvenc előfordulási helyeinek, de a túlszaporodásuktól egyelőre nem tartanak.

Bár ez engem nem nyugtat meg. Maximum az, hogy nagyon az elején vagyunk a dolognak, és még kiderülhet, hogy mégsem állandó letelepedésről van szó.

Ti paráztok a medvéktől?

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vosatka.blog.hu/api/trackback/id/tr396805853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LeslieFuckingMiller (törölt) 2014.10.20. 10:46:16

Hát én jól beparáztam, rengeteget bringázok a Mátrában. Remélem nem telepednek meg.

Tke 2014.10.24. 22:48:21

Eléggé parázok. Régebben táborozta(tta)m, az mostmár nem téma. Ellenben szeretem a csendet, ezért csendben is közlekedek. Szép helyeken órákat elvagyok: makrózgatok, tájazok, szundítok. Mostmeg parázni fogok... A turistaház környékére szépen beszokik a kajaszag miatt, ott sem jó... Nyavalyás bundás...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2014.10.27. 15:20:47

@Tke: igen, pontosan ugyanez a bajom nekem is. eddig pont az volt a poén, hogy halkan csöndben túrázni, akár egyedül is, és élvezni a csendet. most meg ez lenne a kerülendő...

na, a turistaházakra én is kíváncsi vagyok. főleg mert azt olvastam a medvékről, hogy nagyon könnyen elkanászodnak, és ahol egyszer találtak vmit, oda visszajárnak.

pipulka 2014.11.08. 14:38:48

Bocs, ez most nem a maciról szól, de mivel a hiúzt is említetted:

"A DINPI Klub keretében dec. 2-án 17:00 órai kezdettel Darányi László tvőr és Bedő Péter ptő előadást tartanak „Hiúzok nyomában a Börzsönyben, a Selmeci-hegységben és az Alacsony-Tátrában” címmel.
Az előadás a Sas-hegyi látogatóközpontban lesz. A belépés ingyenes.
További info: http://dinp.nemzetipark.gov.hu/programnaptar-2014"

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2014.11.10. 22:29:44

@pipulka: Ohhh, köszi, biztos érdekes lesz, ha tudok, én is elmegyek!!!

pipulka 2014.11.11. 13:37:34

@mirko vosátka: Nincs mit. Úgy sejtem budapesti vagy, s ha már én nem tudok elmenni a távolság miatt, hátha neked sikerül. :-)
süti beállítások módosítása