mirko vosátka

Rokonlátogatás a Pogányvárnál

2010. május 09. 13:33 - mirko vosátka

Ezt a túraleírást most nem fogom túlragozni, mert jórészt olyan útvonalakon mentünk, amit már sokszor megírtam. Persze csúsztam vele két hetet (mármint a leírással), mert szerencsére sok melóm volt. Ami újdonság volt, hogy már a Magas-Börzsönyben is kezdett kitavaszodni, habár tök jól érzékelhető az eltolódás a lentebbi területekhez képest.

A fő célunk a Pogányvár volt, ugyanis egyre jobban érdekelnek ezek a börzsönyi sáncvár-maradványok. Ezekben a sáncvárakban nem csak az az érdekes, hogy látunk néhány fűvel benőtt hepe-hupát, hiszen ez igazából senkinek a fantáziáját nem ragadja meg, nehéz elképzelni, hogy hogyan is nézhetett ez ki eredetileg. Az érdekes az, hogy ezekben tényleg volt élet, olyannyira, hogy ennek nyomai a mai napig is fölfedezhetők. Nem akarok reklámot csinálni, de tényleg a mai napig lehet találni edénytöredékeket. Ha a Várak a Börzsönyben honlap leírta, akkor ennyit még én is leírhatok. Amúgy szerencsére ezek a sáncvárak eléggé nehezen megközelíthető helyeken vannak ahhoz, hogy ne kelljen a kincsvadászok áradatától tartani (a Pogányvár pl 823 méter magasan). Szóval, amikor már nem csak hepe-hupákat (sáncmaradványok) lát az ember, hanem az egykori életnek kézzelfogható nyomait, akkor már beindul a fantázia. Akkor már az ember úgy fogja azt a koszos, formátlan, ötcentis agyagdarabkát, hogy hú, egy ember ebből ivott, vagy ebben tartotta az akármit többezer évvel ezelőtt, ugyanitt a Börzsönyben. Mondtam is mindenkinek, hogy nagymértékben tudok azonosulni ezekkel a bronzkori harcosokkal, mert ők is börzsönyrajongók voltak és itt túrázgattak egész nap :)

Sáncmaradvány:

Legközelebb jobban végigjárom a sáncokat, azt már most is látni lehetett, hogy valóban teraszos megoldással tették lakhatóvá az egyébként lejtős területet, ezeknek a teraszoknak a nyomai ma is láthatók, itt elvileg épületeknek kellett állniuk. Nem tudom, lesz-e itt még valaha ásatás, de érdekes lenne. Tudtommal a hetvenes években volt egy pár helyen a Börzsönyben.

Innen kellett támadni:

Azok az edénytöredékek, amiket találtam, nagyrészt értéktelenek, eszmei értékük van inkább. Régészeti szempontból értékesnek az számít, ami nagyobb összefüggő maradvány, vagy amin minták, egyebek vannak. Én ilyet nem láttam. De az értékteleneket is illegális tartani. Otthagyni nem volt szívem ha már egy órát keresgéltem, úgyhogy fölvettem hivatásos régészekkel a kapcsolatot, meglátjuk, mi lesz, kell-e nekik. Az tuti, hogy potyára nem fogok külön kivonatozni valami vidéki múzeumba, hogy aztán kiröhögjenek a cserepeimmel.

Bonsai a Pogányvárban:

A Pogányvár után pedig a a Pogányvári-nyereg keleti oldalából nyíló erdészeti szintúton visszamentünk a Hárombarát-nyergéhez, onnan pedig a Kék kockán a Nyír-réthez. Itt teljesen véletlenül megtaláltuk a Nyír-réti-forrást, amit az én térképem teljesen máshol jelöl. Sajnos a forrás elhanyagolt, omladozó állapotban van. Amúgy időszakiként van jelölve, de remélem, majd az erdészet az EU-s pénzből felújítja ezt is. Itt természetesen pihentünk, kajáltunk, mert ennél alkalmasabb hely nincs is az ilyesmire. Majd továbbmentünk a Foltán-kereszthez, és onnan le Királyrétre.

Nyír-rét április végén:

Nyír-réti-forrás:

Ez egy laza túra volt, sok heverészéssel, nem erőltettük túl magunkat, de így is simán elértük a 18:40-es buszt. A relatív hőérzet viszont nagyon vicces dolog, ugyanis felfelé mászáskor a déli oldalakon már hétágra sütött a nap, és úgy éreztük, ötven fok van, meg lehet dögleni. Mindez április végén.

Április a Sajikút-bércen:

...és a Foltán-keresztnél:

A nap hétágra süt, de 800 méter körül a fák majdnem kopaszak még:

 

 

Viszont az odvas keltike ilyenkor virágzik ezerrel, és mézes illata beteríti a lejtőket:

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vosatka.blog.hu/api/trackback/id/tr991985770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.09. 18:37:30

Na legalább megtudtam, hogy melyik az odvas keltike:D Rengeteg féle virágról készítettem fotót az elmúlt két hónapban, év végén ha be tudtam azonosítani őket akkor csinálok erről is egy posztot:)

Pénteken felmentem a túra elején a Godóvárra. Két helyen is volt kint "Fokozottan..." tábla, ami érdekes, mert a Drinó-völgy bejáratánál pedig nincs egy darab se, s mert a Várak a Börzsönyben mozgalom egyik pontja a Godóvár. A Godóvárnál pl. nagyon jól lehet látni a sáncot, sztem még a vak is megtalálná:) Egyébként régi jelzésekből láttam egy rakatot: rögtön a csúcs alatt fut a régi zöld, alatta kicsit a zöld négyzet (ami most ugye csak a panziótól megy fel a zöldig) a Drinó-völgyben meg egy igen szép darabon a régi Z+ halad, csak azt nem tudom merre mehetett régen az a jelzés, mert egy idő után nyomát vesztettem, én inkább a patakot követtem.
Tényleg izgalmasak ezek a sáncvárak, meg (még ha nem is szabad) bármiféle gyűjtögetés, legyen az kőzet, ásvány, ősmaradvány, stb. Jó érzés találni valami olyat ami már évezredek vagy esetleg évmilliók óta ott hever.:)

Pénteken még a Magosfán tünt fel, pedig sokszor jártam már ott, hogy milyen sík a teteje, ahhoz képest ahonnan én felmentem, de akkor hirtelen eszembe se jutott hogy az is sáncvár volt valamikor:D

kaszast 2010.05.09. 20:19:11

Csatlakozom a "Most már én is tudom, melyik az Odvas Keltike" klubhoz. Az illatát mindig imádtam, kíváncsi vagyok, kertben megmarad-e?

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.09. 20:45:35

ebben az a vicc, hogy én is aznap tudtam meg :D mármint az odvas keltikét. a pogányvárnál találkoztunk egy nagyon kedves nyugdíjas párral. irigylésreméltó, hogy még idősen is járják az erdőt és a meredek utakat. és a pár férfitagja mondta, hogy ez az odvas keltike. erről egyébként mindig olvasni az útikönyvekben, de soha nem vettem a fáradtságot, hogy beazonosítsam :))

a godó-várnál én is jártam, nagyon jól kivehetők a sáncok, és itt speciel voltak ásatások is, pl átvágták a sáncot magát is. de igazából ezekből a maradványokból nem derül ki, hogy milyen lehetett ez igaziból. szóval ez a védelemre szolgált az ellenség ellen, magasabb volt, szélesebb stb, és belül mindenféle épületek voltak. ezt a mai felszín alapján nehéz magunk elé képzelni, rekonstrukciókat meg nem találtam.

és tényleg kint van a szigorúan tábla, nekem azt mondta valaki, hogy a hiúzok miatt. ehhez képest ott a jelvényszerző izé táblája is.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.05.11. 11:41:12

Csak most látom, hogy az utolsóelőtti képen egy kutya is van:)
Sokszor van hogy teljesen elhagyatott helyeken járok és kutyaugatást hallok, na ilyenkor csak remélni tudom, hogy egy túrázóval van a kutya és nem csak elszökött valahonnan és már jó ideje nem evett:D

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.11. 13:20:30

@adamnfl: igen, sporttársam kutyája is velünk tartott :)

amúgy észre se vettem, h rajta van ezen a képen :D

ja, és a kóbor kuytáktól nagyon nem vagyok oda, és akkor finoman fejeztem ki magam. amikor kéktúráztunk, akkor folyamatosan lehetett olvasni a fórumon, hogy itt meg ott tele van kutyával. nem örültem neki :)

de szerencsére a börzsönyben valahogy rókából több van :D azok meg nagyon elszemtelendetek :)
süti beállítások módosítása