mirko vosátka

Áprilisi takarítás az erdőben

2010. március 21. 14:08 - mirko vosátka

Az ember (pontosabban a túrázó) mindig irigykedve néz vissza az átkosba, illetve a háború előtti évtizedekbe, amikor még hazánkban létezett túramozgalom és rengeteg turistaegyesület működött. Ezekben az időkben forrásokat foglaltak, és azokat rendszeresen karban is tartották, kilátókat építettek (na jó ezt ritkábban), turista pihenőket, esőbeállókat eszkábáltak. Persze a Kádár-rendszerben sem volt minden fenékig tejfel, hiszen rengeteg turistaházat, menedékházat hagytak szétrohadni, de azok a források és túraútvonalak, amiket én is szoktam emlegetni itt a blogban, jó részben akkor születtek meg, a bejegyzéseimben le is szoktam írni a születési dátumokat.

A múlt hét végi Ma Reggelben volt egy blokk az erdei tavaszi nagytakarításról, Peták Istvánt is meghívták, aki annak idején a Másfélmillió lépés stábtagjaként végiggyalogolta Magyarországot. És a meghívottak között volt egy cserkészvezető is. Nem viccből, és nem ironikusan mondom, hogy dicséretes, amiről beszámoltak: szeméttakarítás, faültetés, renoválás. De kevés. Tudom, hogy rosszindulatúnak tűnik, meg a pálya széléről bekiabálásnak, de sajnos így van. És most nem Peták Istvánra, meg az Oszoly Környezetvédő Egyesületre gondolok, hanem a cserkészekre. Srácok, ez kevés. Komolyan azzal dicsekedtek, hogy ti mennyit táboroztok ("A cserkészetnek a természet a játszótere."), és hogy milyen közel álltok a természethez? Én ennek semmi nyomát nem látom. A szeméttakarítás szép dolog, hasznos dolog, de ennél azért tovább kéne lépni. Ha nem látjátok, hogy mit kéne csinálnotok, akkor kamu, hogy ti közel álltok a természethez. Aki gyakran kirándul, valóban a hegyekben, és nyitott szemmel, annak rögtön szemet szúr, hogy miket lehetne itt még csinálni a szemétszedésen kívül. Például forrást tisztítani, foglalni, túrautakat karban tartani.

Ja igen, a pálya széléről kiabálok, miért nem megyek én forrást tisztítani - mondhatná erre bárki. Nagyon egyszerű. Az én baráti köröm nem csupa turista, egyszer akartam forrástisztító túrát szervezni, abból sem lett semmi, mert soha senki nem ért rá. Magyarul: én nem tudok tíz-húsz embert gombnyomásra mozgósítani, a cserkészek meg igen, hiszen az egésznek ez a lényege, a csapat. Azért kérem én ezt számon pont a cserkészeken, mert ők azok, akik folyamatosan a természetközeliségről papolnak, ugyanakkor fiatalok, sokan vannak (6000-en), elkötelezettek, lelkesek, mozgósíthatók, összetrombitálhatók.

Azzal viszont nagyon egyetértek, ami a beszélgetésben elhangzott, hogy nem minél több szemetes kihelyezésével kell megoldani a szemétkérdést (mármint az erdőben), hanem bele kell verni a sok paréj fejébe, hogy ha felvisznek egy rakat kóláspalackot meg csipszet, akkor a zacskót, meg a pillepalackot tessék szépen lehozni. Ez mentalitás kérdése, itt nem az erdészetnek kell minden fa mellé szemetest állítani, és sajnos mi magyarok ebben nagyon bunkók vagyunk. Hiszen elég durva, ha valakinek nem tűnik föl, hogy az a kurva csipszeszacskó kurvára nem lesz jó helyen, ha a Csóványos tetején dobálom szét. És hogy nem jut eszébe, hogy itt nem jön hétfőn a kukáskocsi, és nem jut eszébe, hogy a Foltán-keresztnél nem baszom tele a tűzrakóhelyet szeméttel, mert más is szeretne szalonnát sütni, és nem az én nájlonzacskóimon. Remélem, ez az antiszociális, korlátolt viselkedés változik azért idővel.

 

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://vosatka.blog.hu/api/trackback/id/tr821856586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medve11 2010.03.21. 14:35:58

A cikkben teljesen egyetértek!

Abban viszont nem, hogy az erdőben minden zeg-zugot ki kell építeni, rendben kell tartani. Én -divatos szóval mondva- bushcraftolok, és sokkal jobban szeretem azokat az erdőrészeket, ahol nincs kihordva az eldőlt fa, nincs út. szerintem egy ilyen természetben napokat elücsörgő ember, mint én (avarágy, ponchó-menedék...) sokkal jobban örülne ennek.

Egyébként ez más tészta, nem illik a cikkhez, csak régóta olvaslak, meg egyet is értek veled, ezért bátorkodtam mostmár ezzel előjönni. Mert a mi "fajtánknak" meg a természetben lakó állatoknak is jobb, ha mardnak még ilyen, 'ősvadon' részek...

Legyenek kiépített utak, legyen kiépített forrás, legyen erdő- és vadgazdálkodás. De legyen más is...

Medve11 2010.03.21. 14:36:47

jav.: a cikkel teljesen egyetértek

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.03.21. 15:17:55

@Medve11: persze, pont ezért szeretem én is a börzsönyt, mert ott rengeteg a vadon rész. néha fél napig nem látok turistát, ha olyan útvonalon járok. és ott ne is legyen kiépítve semmi. már attól is idegbajt kapok, hogy a nagy-hideg-hegyre kisbusszal viszik föl a kirándulókat.

másfelől viszont a meglévő, foglalt forrásokat nem árt karban tartani. ezeket egyébként nem mindig turisták foglalták, sokszor erdei munkások. szóval ez egy szép hagyomány, hogy a természetben járónak legyen vize. esőbeállóból is több lehetne. nálam ugyan szokott lenni esőkabát, de hogyha nagyon nagy vihar kapja el az embert, akkor nem rossz, ha van a közelben egy védkunyhó.

köszönöm, hogy olvasol! :)

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.03.21. 15:41:26

Hello, tök klassz az oldalad, már régóta olvasgatom, s most úgy dönöttem hogy én is csinálok 1 blogot, 2-3 éve már szinte csak a Börzsönybe járok, úgyhogy eléggé kiismertem magam ott, de persze mindig tud magának új részeket találni az ember. Kitettem a blogomra a tied linkjét, remélem nem baj, s ha esetleg tetszik az enyém akkor megköszönném ha te is "reklámoznád" az enyémet.(borzsony938m.blog.hu) További sok szép túrát!

Ádám

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.03.21. 15:58:15

@adamnfl: szia!

köszi, hogy szóltál, tartsunk össze! :) mindjárt kirakom én is, épp most raktam ki két új blogot a linkblog dobozba :)

egyébként elolvastam a bejegyzéseidet és tök jók, örülök, hogy indult egy újabb túrablog, nem sok ilyen van.

üdv: mirko

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.03.21. 16:10:07

@mirko vosátka: Tényleg nagyon kevés van, én meg is lepődtem amikor először keresgéltem ilyeneket. Tegnap is voltam igencsak ismeretlen helyeken, de ez a bejegyzés sztem csak holnap fog elkészülni:)
mellesleg idén 3× voltam eddig a Börzsönyben, s a kb 75 km alatt 1+3+2 emberrel találkoztam útközben, akik nem Csóványoson voltak vagy Királyrét közelében sétálgattak. Én személy szerint nagyon örülök hogy Bp-hez ilyen közel van, mégis ennyire "elfeledett" a hegység, vannak helyek pl a Rám-szakadék ahol néha kínzás végigmenni a tucatnyi iskoláscsoport miatt...

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.03.21. 18:10:34

@adamnfl: igen, a királyrét-nagyhideghegy-csóványos vonalon sokan vannak, meg a foltán-keresztnél szoktam embereket látni, egyébként az egész kihalt. ez persze nem rossz dolog :)

és tényleg, a börzsönybe azért szeret bele mindenki, mert viszonylag közel van a fővároshoz, mégis egy vadon. változatos is ráadásul.

Medve11 2010.03.21. 21:25:31

@mirko vosátka: teljesen egyetértek a meglévők karbantartásában!

Kérdés: én a börzsönyben még csak egyszer jártam, 'vadászterületem' a vértes. milyen ott az erdész, vadász vs. turista helyzet?

lehet találni olyan részt, ahol gond nélkül el lehet lenni egy-két napot? vagy 24 órát, ha törvényesek akarunk lenni...
értem ez alatt, h kint aludni (nem sátorral, hanem ponyvamenedékkel).
a vértes ilyen szempontból katasztrófa. mindenhol vadászok, erdészek, nagyon-nagyon sok az út is, amin persze állandóan mennek is.

szóval ha írnál erről egy kicsit, örömmel venném! köszönöm!

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.03.21. 22:33:24

@Medve11: uhh, ezt a témát én rendszerint kerülöm, mint a forró kását itt a blogon :))

ha valaki visszanézi a börzsönyi, meg bükki két, háromnapos túráimról írt beszámolóimat, ott sem mertem leírni soha, hogy hol aludtunk. merthogy ezek elvileg nemzeti parkok, tehát szigorúan tilos letérni az ösvényről és az erdőben aludni, akár egy hálózsákban is. ráadásul vissza akarják telepíteni a hiúzt, meg a farkast. az aggteleki-karsztra már sikerült is. mondanom sem kell, ott is aludtunk már kint...

na, ezzel csak azt akarom mondani, hogy vagyunk páran az országban, akik ezt a kintalvós sportot űzik, sátor nélkül, csak ponyvával, vagy csak hálózsákkal. de ezt nem mindenhol szabadna.

a kérdésedre a válasz: a börzsöny a vérteshez képest nagyobb, és tele van olyan részekkel, ahová nem tudnak bemenni kocsival a vadászok, sem az erdészek (este főleg nem). és nem is akarnak, mert minek, a legjobb vadásztatóhelyek úgysem a legeldugottabb völgyekben vannak. mi nem szoktunk találkozni a börzsönyben vadászokkal, erdészekkel, és ha jól választod ki az alvóhelyet, akkor a büdös életben nem veszi észre senki, hogy itt ember is járt. figyelni kell, hogy ne legyen a közelben magasles. vagy nagyobb nyílt térség, mert annak a szélén tuti van magasles.

Medve11 2010.03.22. 07:56:43

@mirko vosátka: ne kerüld a témát, hozzá tartozik. persze ha nemzeti park, akkor mindenki tudja h az ösvény felett levitálva alszunk :)

egyébként meg köszi a börzsönyös tippet!

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.03.23. 07:00:40

@mirko vosátka: Egyébként a Vasedény kulcsosház felső szintje tudtommal állandóan nyitva van, ott még ágyak is vannak, és szerintem az év nagy részében (nyár kivételével) nincs ott senki.

Mellesleg, igen, lesz egy-két útvonal amit én se nagyon fogok leírni, mert elvileg nem lehetne ott menni, de azt mondta nekem egy erdész, hogy gyakorlatilag, ott mehetek, ahol csak akarok, mert megbüntetni úgyse fognak. Elvileg le se lehetne térni a túristautakról, dehát ezt nem hinném hogy sokan betartják. Nem hinném, hogy mi, akiket jobban érdekel a Börzsöny annyian lennénk, hogy a hiúzok életmódját teljesen megváltoztatnánk, ha esetleg egyszer-egyszer letérünk a zöld jelzésről...(ja és 2-3 km-el arrébb meg már vágták a fákat, ez olyan mintha behatárolnák, hogy hiúzok csak ettől eddig élhetnek...ez az erdőirtás, vagy nevezzük inkább erdőgondozásnak sokkal többet árt nekik sztem.)
Egyébként nem lehet valami papírt szerezni a NP-tól,hogy az ilyen dolgokkal ne legyen probléma?

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.03.24. 13:08:08

@Medve11: igen, levitálva :D

azt elfelejtettem mondani, h ha ősszel, télen mész, akkor érdemes utánanézni az erdészetek honlapján, hogy hol mikor van vaddisznóhajtás. az erdészetek sztoktak kiadni közleményt direkt a turisták számára.

@adamnfl: igen, én is úgy tudom, h a vasedény padlását megnyitotta a tulaj.

"Mellesleg, igen, lesz egy-két útvonal amit én se nagyon fogok leírni, mert elvileg nem lehetne ott menni"

hehe, rózsa-patak völgye, drinó-völgy. mindkettő szigorúan védett. (és csodaszép). egyébként tényleg nem igazán tud megbüntetni, én még nem találkoztam természetvédelmi őrrel a börzsönyben, tehát nem lehet sok.

én úgy gondolom, h a turisták nagy része az a sláger-útvonalakra összpontosul, kékjelzés, nagyhideg, csóványos, törökmező, ilyesmi. egy csomó nagyon szép útvonalon alig látni turistát. tehát ebből következik, h az eldugott völgyekben, meg a nem-jelzett útvonalakon mége ennél is kevesebben mászkálhatnak. és szerintem ők (mi) nem okoznak nagy kárt.

az egyik biológus mondta a múltkor, h de jó lenne, ha betelepülne a medve az aggteleki nemzeti parkba. na most nekem az a véleményem, hogy ha félévente egyszer valaki végigmegy csöndben a drinóvölgyön, akkor az kevésbé zavarja a helyi élővilágot, mint egy medve. vagy mint a muflonok, amik köztudottan szétcseszik a sziklagyepet.

ja, és a krosszmotorosokról nem is szóltam, aminek a hangját kilóméterekről hallani, és a bemotoroznak a nemzeti parki részekre is... először ezt kéne rendberakni.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.03.24. 15:15:37

@mirko vosátka: Azt észrevettem ,hogy minél kevesebb emberrel találkozok, annál jobban érzem magam, szóval ez fordítottan arányos:)

Szerintem se okoz nagy kárt, ha ezeken a helyeken egyszer-egyszer elmegy valaki. Még ha hetente 1 valaki is menne el, az se lenne semmi, de sztem itt még ritkábban járnak. (Mellesleg mindkét említett rész tervben van az idén:D apropó, te jártál már a 2 völgyben?)

Nem jó ötlet ez a medvetelepítés...azért nincs itt medve, mert nem érzi jól magát, ha jó lenne itt neki, már települt volna át a szlovákoktól 1-2...akármilyen furán is hangzik, a Börzsöny túlságosan feltárt a medvék számára.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.03.25. 13:17:01

@adamnfl: a drinó-völgyben jártam többször is, csodálatos hely. a rózsa-patak völgyébe még nem mertem bemenni :) oda egyébként szokott szervezni túrákat a nemzeti park, valamelyik túrahonlapon olvastam egy ilyen beszámolót, majd ha megtalálom linkelem.

egyébként a Bükkben is lezárták kerítéssel az Őserdőt, de aztán valakik lyukat vágtak a kerítésen, és most ugyanúgy bejárható...

a medvék szerintem sem telepednek meg itt már, szerintem is túl kicsi neki a börzsöny. átutazóban előfordulnak viszont:

vosatka.blog.hu/2008/07/13/barnamedvek_az_aggteleki_nemzeti_parkban

vosatka.blog.hu/2009/05/05/a_bukkben_is_jart_barnamedve

én nem igazán repesek emiatt, mert kiszámíthatatlan és néha aggresszív állat. főleg, ha a bocsával van, mint az aggteleki.

viszont a farkas megtelepedett aggteleken, a hiúz pedig a börzsönyben, és ennek örülök.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.03.25. 19:27:03

Nagy vágyam hogy egyszer lássak hiúzt a Börzsönyben, bár erre nem valami sok az esély...mondjuk ha sokszor megyek, a nagy számok törvénye alapján hátha majd egyszer...:D

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.03.26. 13:55:43

@adamnfl: na, akkor egy kis saját poszt ajánlat :)

vosatka.blog.hu/2009/05/12/hiuzok_a_borzsonyben

itt vannak filmfelvételek is a hiúzról, de beszél egy természetvédelmi őr is. kíváncsi vagyok, te felismered-e, hogy melyik börzsönyi részről beszélhet? én nem ismertem fel. talán miklóst tető? godóvár? passz.

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.03.26. 21:57:55

Tudom, hogy nem fogod elhinni (én se akartam), de ma láttam egyet nem is olyan messziről!!! (40-50m) Pont egy olyan részen voltam hogy nem is láthatott és nem is hallhatott meg. Úgy vettem észre hogy sütkérezett a napfényben amikor megzavartam. Eszméletlen gyorsan tud menekülni és sztem nem lehet összetéveszteni semmivel. Nincs még egy ilyen nagy állat a Börzsönyben ami nem patás. Nem hogy bekapcsolni nem volt időm, hanem még csak felemelni se a fényképezőgépet. Hogy hol láttam pontosan (a madár se jár arra:D) kiderül majd a holnapi beszámolómból(Magas-Börzsöny északi részében, de nem a Godóvár környékén, bár sztem mindegy, mert azt írják hogy akár 80 km2 is lehet a vadászterülete). Nagyon szerencsésnek érzem magam. Az utána levő 1-2 km teljesen kiesett az emlékezetemből annyira evvel voltam elfoglalva:D

Bárcsak minden kívánságom így teljesülne...
Jövő héten beszéljünk a lottóötösről:D

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.03.27. 14:13:58

@adamnfl: ez hatalmas!

kíváncsian várom a beszámolót. meg hogy merre lehetett kb. egyébként valszeg az is benne volt, hogy pénteklen mentél, amikor üres az erdő, és ehhez a vadak is hozzászoktak (sztem).

egyébként a videón is azt mondja a természetvédelmi őr, hogy szeretnek sütkérezni ilyen kopár részeken.

szerintem se lehet összetéveszteni. a nagysága, színe, mozgása elég egyedi. a kóbor kutyának sztem más a mozgása. meg kellett volna nézned, nem maradt-e utána szőrpamacs :)

na, viszont reménykedem, hogy hátha látok egyszer én is!

várom a bejegyzést!

adamnfl · http://borzsony938m.blog.hu 2010.03.28. 09:37:26

Utánamentem egy darabon, de a szőrpamacsról teljesen megfeledkeztem:)

Szerinted sikerült bárkinek is lefotóznia nappal Magyarországon (Börzsöny és Zemplén ugye) hiúzt? Mert ahhoz vagy nagyon ügyesnek, szerencsésnek kell lennie vagy extrém jó fényképezőgépének kell lennie, vagy leginkább mindkettő:)

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.03.28. 15:59:30

@adamnfl: ja, szerintem is nehéz lehet lekapni. valahol azt olvastam, hogy biológusok raktak ki éjjeli kamerákat a börzsönyben.

én még vadmacskát sem láttam soha.

egyébként az alábbi linken azt olvastam, hogy 500 000 ft az eszmei értéke, ami sztem röhejes összeg, ennyiért már egy orvvadásznak, gyűjtőnek meg is éri kilőni. magasabbra kéne rakni, legalább 2 millára sztem.

borzsonyhegyseg.hu/hiz-brzsnyben

viptr 2010.04.28. 14:26:17

A cserkészek célja a nevelés. Igazad van abban, hogy mindenki aki használ valamit, aa gondoskodjon arról, hogy jobban és szebben stb. hagyja ott, amit használt, mint, ahogy megkapta. De ez mindenkire igaz, nem csak a cserkészekre. A cserkészek azok, akik amellett, hogy "használják" is a természetet, tesznek is érte közvetlenül, pl. a takarítással. Azt hiszem ugyanez egy általános kirándulóról, akikből valljuk be a négyzetméterre eső létszám jóval nagyobb egy napsütéses tavaszi hétvégén, mint cserkészekből, nem mondható el általánosan.

A cserkészet a cserkészvezetőkön keresztül egyébként éppen arra neveli a cserkeszeket, amit Te is írtál, hogy ha már felvitték a szemetet, akkor hozzák is le. Sőt, arra is, hogy ne vigyék fel a szemetet stb.

Gábor217 2010.04.28. 19:03:05

A cserkészek szoktak forrásokat is tisztítani.
Íme egy példa:
www.baranyatermeszetbarat.hu/turabeszamolok/Munkatura

Remélem a blog írójának megnyugszik a lelke, mivel ott vagyunk, és igyekszünk helyt állni, ahol csak tudunk.

Tke 2010.04.28. 23:23:10

A cserkészetnek fontos, de csak egy része a környezeti nevelés, van ám (cserkész:)élet azon kívül is. Cserkészet és nem természetjárás, pláne nem füttyentésre ugró szemétszedők. Akár sértőnek is érezhetném amit a cserkészekről (rólunk) írsz (lásd még pölö 2006.10.01.), de gyanítom, hogy nem ismersz bennünket. A blogban sok érték van, lehet, hogy belinkelném ide-oda. Dobok üzenetet ezzel kapcsolatban.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.02. 13:24:55

@viptr: a szemét lehozását nem a cserkészekkel kapcsolatban írtam, hanem a műsorban vetődött ez fel. az föl sem merült bennem, hogy a cserkészek ne hoznák le a szemetet.

@Tke: a cserkészet tudom, hogy nem elsősorban túramozgalom, hanem vannak egyéb dimenziói is. az is igaz, hogy úgy tűnik, mintha én kipécéztem volna magamnak őket. és tudom, hogy amit írtam sértő és provokatív.

ami miatt mégis számonkérek ilyesmit, hogy forrástisztítás, az a következő: a cserkészek nagyon gyakran szokták hangoztatni, ebben az interjúban is többször elhangzik, hogy ők menyire közel állnak a természethez, mennyire összeforr a tevékenységük a természettel. vissza lehet nézni, hogy a cserkészvezető is így beszél.

másrészt a cserkészek sokan vannak, jól mozgósítható tettrekész fiatal lányokból és fiúkból állnak, akiket könnyű összetrombitálni egy-egy akcióhoz. ráadásul lelkesek is. magyarul szerintem minden adott ahhoz, hogy az elhalt túramozgalmak bizonyos funkcióit átvegyék.

ez olyan, mint a pannonhalmi apátság pincészete. éltek a lehetőséggel, ami adott volt számukra.

amúgy nem más faszával verem a csalánt, mert kedvenc forrásaimat én ki szoktam pucolni rendszeresen, amennyire csak tudom. persze nagyon lerobbant forrásokat nem tudok helyre hozni én se.

most a sajikútról akarom majd letiszítatni az avart, mert a múltkor nem tudtam, mert jött egy csomó ember inni.

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.05.02. 13:26:09

@Gábor217: ez nagyon tetszik! ki is rakom cikkajánlóba, csak most még saját bejegyzéseimmel is csúszok.

Don't Panic, Stay Calm 2010.09.12. 22:41:38

Hogy én eddig miért nem olvastam ezt a bejegyzésedet?! Nem is értem. Amit azonban ezzel kacsolatban mondanék: anno a hadseregban azt tanították, hogy a rendet könnyebb fenntartani, mint megteremteni. Vagyis, ha az a sok értelmileg roggyant, aki magát Homo Sapiensnek meri nevezni, de a saját "szarát" már nem képes lehozni a hegyről, nem szemetelne, akkor nem kellene ilyen országos erdőtakarítási programokat szervezni! Ez valóban mentalitás kérdése! És ezt valóban nem az fogja megoldani, hogy minél több szemetest kihelyeznek. Egyébként is milyen hülyén néz már ki egy kuka az erdőben?!

A másik dolog a kommentek között bukkant fel. Nevezetesen, hogy hova megyünk be és hova szabadna, stb. Nos, azt elárulom, hogy mivel én elég érdekes egyvelegét művelem a túrázásnak, bushcraftnak és már-már katonai túlélési gyakorlatoknak, így kerülöm a frekventált helyeket és nem egyszer olyan helyeken is megfordulok, amikre nem igazán volna ildomos bemenni és minimum 3-4 napig még a családom sem tudja, merre járok, a mobilom pedig szigorúan szétszedett állapotban van nálam, amit csak a reggeli bejelentkezések idejére hozok üzemképes állapotba. Viszont a nagy különbség, hogy a valamilyen védelemmel bíró területek a nagyközönség elől lettek lezárva, hogy az évenkénti több tízezres látogatottság terhelésétől megóvják a tájat. Az hogy elvétve egy-két madárka beröppen egy-egy éjszakára - feltéve, hogy US Navy Seals módjára semmi nyomot nem hagy, de legalább is betartja a "Leave No Trace" jelmondatát - kussol az ottléte alatt és olyan nesztelenül képes közlekedni, mint egy vadat cserkésző indián, akkor nem hiszem, hogy ő nagyobb terhelést jelente a tájra és lakóira, mint az adott területet gondozó erdészek, akik hangos és büdös terepjárókkal jutnak oda!

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.09.18. 10:44:15

@Don't Panic, Stay Calm: igen, aki pillepalackot és nájlont visz fel, az hozza is le. ezt bele kell verni az agyakba.

másrészt ha már az erdészet néha kiépít szalonnasütő helyet és padokat, akkor oda rakhatna szemetest is, pl foltán kereszt.

a nagyon védett területekről meg egy véleményen vagyunk. ha egy-egy ember csöndben és észrevétlenül átmegy egy ilyen területen egy évben egyszer, sztem nem okoz nagyobb felfordulást a helyi élővilágban, mint egy medve, aki átjön a bükkbe portyázni szlovákiából. ugyanakkor ezt nem is szabad reklámozni, mert akkor majd egész turistacsoportok fogják úgy gondolni, hogy oda ők is bemehetnek kurjongatva :D

oldbikeold 2010.11.19. 11:29:38

@mirko vosátka: csak pár kép:
picasaweb.google.com/103478529843389805908/SzalamandraOrszagBorzsony#
picasaweb.google.com/103478529843389805908/LibitsPihenotolASzivfajoBercig#
a rózsás patak völgyében több alkalommal láttam túrázókat-sőt a rózsa kunyhónál még tippek is ki vannak függesztve a további túraútvonalakat követéséhez ....

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.11.21. 18:28:43

@oldbikeold: igen, látom te is bementél a rózsás-patak völgyébe is és a drinó patakhoz is :)

amúgy a rangerek szóltak valamit? vagy nem látták, merre mész?

ebben a rózsás kunyhóban lehet aludni? vagy nagyon romos?

örülök, h a nagyréti kutat is felújították, a nyáron nem tudtam arra menni. viszont az egyházas-patak - halyagos túrát én is beterveztem, bár a halyagoson már voltam, de nem abból az irányból.

oldbikeold 2010.11.22. 00:17:54

@mirko vosátka: soha nem találkoztam még természetőrrel csak egy alkalommal/pilis tető/rangert is hírből ismerem...
manó kő:csóvi-Z-P3-amikor 823! méteren jobbra letér a túristaút akkor Te egyenesen előre kb 50-70 m-t majd balra egy "ösvényen" 150 fokban kanyarodón 30 m-en belül lenézel jobbra és keresed a fák között a "legvastagabbat" EZ a manó kő-teljesen beleveszik a tájba!!!
picasaweb.google.com/114841135456821063554/MartonNapiMarcikaUt#5540404958544894994
sok sikert!
oldbikekukacciromail

oldbikeold 2010.11.22. 00:23:36

a rózsa kunyhónak 4 oldala van és a tető hiányzik-de bárhol lehet aludni-szerintem sokan itt is éjszakáznak-bár nem egy szívderítő látvány a ház....
picasaweb.google.com/103478529843389805908/SzalamandraOrszagBorzsony#5514256956903512466
ja ...igen ...TE már láttad a krisztus szamara követ-tar péter hegy/kóspallag felett/ k+ ???? esetleg kép?

mirko vosátka · http://vosatka.blog.hu 2010.11.22. 15:39:08

@oldbikeold: nyáron bárhol elalszom, nem kell fedél :) de most keresünk téli túrázáshoz kunyhót vagy ilyesmit, ami nem kulcsosház.

ennek a manó kőnek a környékén többször is jártam, de vagy nem vettem észre, vagy nem emlékszem :))
süti beállítások módosítása