mirko vosátka

Nagybörzsöny - Királyrét

2007. augusztus 07. 18:38 - mirko vosátka

A fene se akart Kis-Inóc és Nagybörzsöny felé menni, de végül is így alakult a nap. Egy laza Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Kemence túra volt betervezve, de közbeszólt az élet, meg a MÁV. Az előttünk haladó vonat meghibásodott, ezért 1 óra csúszásunk keletkezett. És ez azért gáz, mert a kismarosi busz-menetrend - hála a magyaros gyakorlatiasságnak és szervezőkészségnek - úgy van megtervezve, hogy ha a 10:40-es buszt lekéssük, akkor a következő csak 2 óra múlva megy. Ráadásul a kisvasút a busszal egy időben indul, tehát alternatíva nincs. Szóval remek. Az egy órás késés miatt Kismaros mint stratpont kiesett, úgy döntöttünk, elmegyünk Szobig és reménykedünk, hogy lesz benn egy busz, ami elvisz minket a Börzsöny nyugati széléhez.

Hatalmas mázlink volt. Nagybörzsönyig mentünk, bedobtunk egy kávét a helyi cukrászdában, vagy miben. Ez egy érdekes hely. Cukrászdának hívják (nem azonos a főtéren álló kocsmával), de nincs süti, csak csipsz, meg keksz, meg ilyen szemét kaják. Persze alkohol is van, üdítő, meg kávé. A kávé nem a legjobb volt, de hát milyen lenne, ne panaszkodjunk. A Sárgán haladtunk tovább, párhuzamosan a kisvasút sínjével. Kellemes túra, Kisirtáspuszta lesz az első állomás, itt lesz víz is. Miközben vizet vettünk a kútból, láttunk egy teljesen meggárgyult egerészölyvet. Tőlünk 20 méterre egy tisztáson napozott, meg sétálgatott, mint egy kapirgáló tyúk és nem nagyon izgatta, hogy ott mozgolódunk, meg figyeljük. Kicsit közelebb mentünk, akkor nagy nehezen elszállt, de nem túl messzire, egy kábé száz méterre lévő fára, szóval nem fárasztotta magát.

Kisirtáspusztán balra kanyarodtunk a S+ -on, amely a Kollár-völgyön halad fölfelé a Nagy János-tető és Kis-Inóc irányába. Nem kell félni, ez nem egy nagyon kimerítő túra, mérsékelt emelkedők és sok pihenős szakasz. Egyébként meg nagyon szép az egész. Ezt a túrát múlt héten csináltuk a 40 fokos hét után nem sokkal, az erdők nagyon szomorúan néztek ki. A levelek megpörkölődve, sárgán zörögtek a fákon, az avar pedig akkora volt, mint októberben. A föld megrepedezett, és az aljnövényzet fonnyadtan kornyadozott. Úgy néznek ki az erdőink, mint valami mediterrán bozótos. Elég nagy szükség lenne esőre, egyébként nem minden forrás volt kiszáradva, és a patakok is még működtek.

A Kollár-völgyben két nagyon régen foglalt forrást is találni. Az egyik a turista út, illetve a patak túlpartján található, Lovas -kút a neve és kiszáradt eléggé. A térképen is időszakosként van jelölve, tudjuk, hogy ez nem azt jelenti, hogy időszakos, hanem azt, hogy inkább soha nem működik. A felirat szerint 1930-ban foglalták. Érdekes, hogy bármekkora is volt a szárazság, a völgyben az út mellett számos forrás fakadt és első ránézésre nem is kevés víz csorgott belőlük. Percenként 1-2 decire tippelek. Persze ezek nem foglalt források voltak, csak a földből jöttek, ahogyan Isten teremtette, de el kéne gondolkozni azon, hogy a kiszáradt források helyett nem kéne-e ilyeneket foglalni. Persze ehhez emberek kellenek. A következő forrás az Oldaltmászó-forrás volt, ami szintén elég régi és szintén nem nagyon működött. Valami csorgott ugyan belőle, de ez nem volt alkalmas sem vízvételre, sem ivásra.

Nemsokára elértük Kis-Inócot, innentől lefelé haladt az utunk. Nemsokára meg is érkeztünk a Pokol-völgybe. A Pokol-völgyben egy Kék O - jelzést találtunk, ami az én térképemen nem volt rajta. Meg kellett keresni azt a forrást, amit jelölt, mert kíváncsiak voltunk nagyon. Ez a Pokol-völgy egyébként szép hely, a forráshoz vezető ösvény nem túl kitaposostt, viszont maga a forrás nagyon jó állapotban van, víze pedig hideg és iható. Érdemes beiktatni ezt a kitérőt, ha erre járunk.

A S+ itt összefut a Nagy-Hideg-hegyről jövő Kékkel, meg a Királyrét felől jövő Zölddel. Egyébként itt valami táborszerűség volt, sátrakkal, meg táborvezetőkkel, akik nem nagyon ismerték azt a szabályt, hogy kirándulók köszönnek egymásnak. Persze visszakaöszöntek, mikor rájuk köszöntünk, de úgy tűnt, hogy először inkább azt a megoldást választották, hogy úgy tesznek, mintha nem vennének észre. Szánalmas, hogy ilyen emberek kiköltöznek az erdőbe táborozás címén, és az alapvető szabályokkal sincsenek tisztában. Mi a tökömre nevelik a gyerekeket?

No innen már nem sok volt Királyrét, ahol legurítottunk egy sört, aztán haza.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.